Batı müziğinde iki sesin arası iki eşit parçaya bölünmektedir ve arada kalan ses diyez ya da bemol ifadeleriyle tanımlanır. Ancak Türk Müziğinde iki notanın arası her birine koma ismi verdiğimiz 9 eşit parçaya ayrılmaktadır. 1,4,5 ve 8 komanın özel isimleri ve harfleri(rumuz) vardır. Makamları ortaya çıkaracak olan dörtlü ve beşliler oluşturulurken bu isimler ve harflerden yararlanılır.
Okul öncesi çocukları için “Müzikle Drama” diye bir konu olduğunu öğrendim yakın zamanda. Okuduğum kitapta bahsedildiğine göre müzikle drama; dramayı yapmadan önce (başlangıç için) ya da dramaya eşlik edecek bir müzik parçasının yer almasıdır.
Benim aklıma da şöyle bir şey geldi:
“Okul öncesi için müzikal drama”. Yani çocuklardan, konuşmayarak sadece mimiklerle ve vücut hareketleriyle dinledikleri müziğin duygularını yansıtmalarını isteyeceğiz. Bu, çocukların sessiz olmaları gereken bir ortamda kendilerini sözsüz ifade etmelerine yardım eder / öğretir diye düşünüyorum. Mesela; üzgün, mutlu gibi yüz ifadelerini kullanabilecekleri dramalar yaptırmak çok faydalı olacaktır. Böylelikle çocuklara mimiklerini kullanmayı da öğretmiş oluruz.
Böyle dramaları yaparak çocukların sözsüz parçaları anlayabilmelerine de yardımcı olmuş oluruz. Özellikle müzisyen olacak bir çocuğa bunları yaptırmak, o çocuk için çok faydalı olur. Diğer çocuklarında müzik eserlerini anlamalarını sağlamış ve özellikle klasik müziği dinleme keyfini bu yaşta çocuklara tattırmış oluruz.
Bu dramaları yaptırırken klasik müziği de kullanmamız gerekir. “Klasik müzik insanların yaratıcılıklarını geliştirir ifadesini” unutmayalım.
4–5 yaş grupları için müzik parçası çok uzun olmamalı ve müzik parçası sadece bir duyguyu anlatmalıdır.
5–6 yaş grubunda ise müzik biraz daha uzun olabilir (tabi ki çocukların sıkılmamaları gerekir).
Müzik biraz hızlı, biraz yavaş çalınmış olabilir.
UYGULAMA
Bu dramaları yaptırmak için önce çocuklarla müzik parçası dinlenir. Sonra nasıl bir parça olduğu hakkında konuşulur (mutlu, üzgün vs.) ve çocuklardan bu müzik eşliğinde hareketlerle ve mimiklerle bir drama yapmaları istenebilir.
Konumuz değil ama benim ilgi alanım olduğu için bir şarkı hediye ediyorum sizlere. Melodisini buraya yazamıyorum ama siz kendiniz bir melodi yapabilir (çocukların nefes alabilecekleri yerleri de dikkatli ayarlamanız gerekir) ya da şiir olarak da kullanabilirsiniz.
KİTAP
Biz kitapları çok severiz,
Onlardan çok şey öğreniriz.
Her türlü bilgiyi kitaplarda buluruz.
Şekilleri, sayıları, öyküleri
Kitaplardan öğreniriz.
(2 defa)
Kitaplar bizim bilgi kaynağımız.
Onları çok iyi korumalıyız.
(Nakarat)
Her türlü bilgiyi kitaplarda buluruz.
Şekilleri, sayıları, öyküleri
Kitaplarda öğreniriz.
(2 defa)
Herkese Başarılar…
miReLa muço
"Bu yazı Okul Öncesi Yazarlar Sitesi ( www.okuloncesi.gen.tr )'nden alıntıdır."
Benim aklıma da şöyle bir şey geldi:
“Okul öncesi için müzikal drama”. Yani çocuklardan, konuşmayarak sadece mimiklerle ve vücut hareketleriyle dinledikleri müziğin duygularını yansıtmalarını isteyeceğiz. Bu, çocukların sessiz olmaları gereken bir ortamda kendilerini sözsüz ifade etmelerine yardım eder / öğretir diye düşünüyorum. Mesela; üzgün, mutlu gibi yüz ifadelerini kullanabilecekleri dramalar yaptırmak çok faydalı olacaktır. Böylelikle çocuklara mimiklerini kullanmayı da öğretmiş oluruz.
Böyle dramaları yaparak çocukların sözsüz parçaları anlayabilmelerine de yardımcı olmuş oluruz. Özellikle müzisyen olacak bir çocuğa bunları yaptırmak, o çocuk için çok faydalı olur. Diğer çocuklarında müzik eserlerini anlamalarını sağlamış ve özellikle klasik müziği dinleme keyfini bu yaşta çocuklara tattırmış oluruz.
Bu dramaları yaptırırken klasik müziği de kullanmamız gerekir. “Klasik müzik insanların yaratıcılıklarını geliştirir ifadesini” unutmayalım.
4–5 yaş grupları için müzik parçası çok uzun olmamalı ve müzik parçası sadece bir duyguyu anlatmalıdır.
5–6 yaş grubunda ise müzik biraz daha uzun olabilir (tabi ki çocukların sıkılmamaları gerekir).
Müzik biraz hızlı, biraz yavaş çalınmış olabilir.
UYGULAMA
Bu dramaları yaptırmak için önce çocuklarla müzik parçası dinlenir. Sonra nasıl bir parça olduğu hakkında konuşulur (mutlu, üzgün vs.) ve çocuklardan bu müzik eşliğinde hareketlerle ve mimiklerle bir drama yapmaları istenebilir.
Konumuz değil ama benim ilgi alanım olduğu için bir şarkı hediye ediyorum sizlere. Melodisini buraya yazamıyorum ama siz kendiniz bir melodi yapabilir (çocukların nefes alabilecekleri yerleri de dikkatli ayarlamanız gerekir) ya da şiir olarak da kullanabilirsiniz.
KİTAP
Biz kitapları çok severiz,
Onlardan çok şey öğreniriz.
Her türlü bilgiyi kitaplarda buluruz.
Şekilleri, sayıları, öyküleri
Kitaplardan öğreniriz.
(2 defa)
Kitaplar bizim bilgi kaynağımız.
Onları çok iyi korumalıyız.
(Nakarat)
Her türlü bilgiyi kitaplarda buluruz.
Şekilleri, sayıları, öyküleri
Kitaplarda öğreniriz.
(2 defa)
Herkese Başarılar…
miReLa muço
"Bu yazı Okul Öncesi Yazarlar Sitesi ( www.okuloncesi.gen.tr )'nden alıntıdır."
Yorumlar