Batı müziğinde iki sesin arası iki eşit parçaya bölünmektedir ve arada kalan ses diyez ya da bemol ifadeleriyle tanımlanır. Ancak Türk Müziğinde iki notanın arası her birine koma ismi verdiğimiz 9 eşit parçaya ayrılmaktadır. 1,4,5 ve 8 komanın özel isimleri ve harfleri(rumuz) vardır. Makamları ortaya çıkaracak olan dörtlü ve beşliler oluşturulurken bu isimler ve harflerden yararlanılır.
ya râb belayı aşk ile kıl aşina beni
bir dem belâ-yı aşktan etme cüdâ beni
az eyleme inâyetini ehli derdden
yani ki çok belâlara kıl mübtelâ beni
oldukça ben götürme belâdan iradetim
ben isterim belâyı çü ister belâ beni
gittikçe hüsnün eyle ziyâde nigarımın
geldikçe derdine beter et müptelâ beni
öyle zaîf kıl tenimi firkatinde kim
vaslına mümkün ola getürmek saba beni
nahvet kılıp nasib fûzûlî gibi bana
ya râb mukayyed eyleme mutlak bana beni
bir dem belâ-yı aşktan etme cüdâ beni
az eyleme inâyetini ehli derdden
yani ki çok belâlara kıl mübtelâ beni
oldukça ben götürme belâdan iradetim
ben isterim belâyı çü ister belâ beni
gittikçe hüsnün eyle ziyâde nigarımın
geldikçe derdine beter et müptelâ beni
öyle zaîf kıl tenimi firkatinde kim
vaslına mümkün ola getürmek saba beni
nahvet kılıp nasib fûzûlî gibi bana
ya râb mukayyed eyleme mutlak bana beni
Yorumlar