Ana içeriğe atla

Makamsal Türk Müziğinde Aralıklar ve Koma Değerleri

Batı müziğinde iki sesin arası iki eşit parçaya bölünmektedir ve arada kalan ses diyez ya da bemol ifadeleriyle tanımlanır. Ancak Türk Müziğinde iki notanın arası her birine koma ismi verdiğimiz 9 eşit parçaya ayrılmaktadır. 1,4,5 ve 8 komanın özel isimleri ve harfleri(rumuz) vardır. Makamları ortaya çıkaracak olan dörtlü ve beşliler oluşturulurken bu isimler ve harflerden yararlanılır.

KEMAN TEMİZLİĞİ

DEĞERLİ MÜZİSYEN ARKADAŞIM ULAŞ KURUGÜLLÜ YE TEŞEKKÜR EDERİM..O DA AYNI BISGEN GİBİYDİ..:)))

Keman, yıllarca çalındığında, iç, dış temizliğine ihtiyaç duymaktadır.bir luthieye götürdüğünüzde ilgilenebilir, ama evde kolayca sizin de yapabileceğiniz şeyler mevcut...

İç Temizlik: içi için pek fazla seçenek olmamakla birlikte, kuru ve temiz bir avuç pirinci f deliklerinden içeri atarsınız.bir süre kemanı sallar, ters çevirip birazını dökersiniz.pirincin siyahlaşmaya başladığını görürsünüz.kemanınız ne kadar kirliyse o kadar uzun süre sallayın.ama içine attığınız pirinç miktarı çok önemlidir.az atarsanız yeterince temizlemez, çok atarsanız geriye çıkartmanız güç olabilir

Dış Temizlik
Arşe Temizliği:
arşenin topuk vidası, topuğu arşeden çıkartılacak şekilde gevşetilir.sadece kıllar, buruşturmadan, kırmadan zarar vermemeye çalışarak sabunlu suda el ile yıkanır.
(kıl temizliği çok önemli değildir.zira belli bir süre çalınan arşe kılı zaten yıpranacak yenisiyle değiştirmek gerekecektir.fakat kılların el ile temas etmesi nedeniyle kirlenen, siyahlaşan bazı bölgeleri için temizlik yapmak gerekebilir.sadece bu gibi durumlarda kılları temizleyin)
arşenin geri kalan tahta kısımları, kuru bez ile silinir.çok kötü durumdaysa keman gövdesi için olan malzemelerle temizlenebilir.
arşenin kirlenmemesi için her çalıştan sonra mutlaka temiz pamuklu bez ile arşenin tahtası boydan boya silinir, böylelikle kıllardan sıçrayan reçine birikintileri yer etmez.ayrıca, arşenin kıllarına asla el sürmemek gerekir, buzamanla siyahlaşmasına ve ses çıkartmamasına sebep olur

Keman (gövde) Temizliği:
kemanın cilasına asla zarar vermemek gerekir.aslen, luthieler, terebentininde içinde bulunduğu bir takım ciladostu kimyasallar ile keman temizlerler.fakat her kemancının elinde o maddelerden bulunması gerekmemektedir.daha pratik bir temizlik için bazı müzik dükkanlarında "viol" ismiyle satılan ithal bir malzeme kullanılmasını, bu malzeme pamuk üzerine dökülerek gövdeye sürülerek yedirilmesini tavsiye ederim.bir süre sonra pamuğun kirlendiğini görürsünüz zaten.
viol, profesyonel kemancılar için üretilmiş, içeriğinde birçok maddenin bulunduğu pratik bir malzemedir.
viol bulunamadığı takdirde, daha da pratik bir temizlik için, zippo çakmak benzini vazgeçilmez maddedir.yine pamuğa yine az miktarda dökülerek kemanın ön ve arka yüzleri temizlenir.unutmamanız gereken bir nokta, her ne kadar uçucu bir gaz da olsa, netice itibariyle bir uçak benzini olduğu için asla sigara içilmemeli, sigara gibi ateş içeren unsurlardan uzakta yapılmalıdır bu temizlik...
mesela şömine karşısında şarap içip bach dinlerken kemanınızı temizlemeye kalkmayın

Tel Temizliği:
bazen keman telleri, kopmadan, bozulmadan uzun süre dayanabilir.uzun zaman çalınmış ve köprüye yakın kısımları reçine kalıntısı olmuş tellerimizi temizlemek gerekir.bu çıkan sesi kaliteleştirecek ve yükseltecektir.
telleri kolonya ile temizleyebilirsiniz.ama dikkat etmeniz gereken en önemli unsur, asla kolonyanın tuşeye veya gövdeye değmemesine özen göstermelisiniz.kolonya, içerdiği alkol nedeniyle keman cilasını çözücü özelliğe sahip bir maddedir ve geri alınamaz zararlar verecektir.bunu önlemek için kolonyanın gövdeye damlama riskini sıfıra indirgemek için ince bir bezi gövdenin üzerine tam tellerin altına gelebilecek şekilde yerleştirin, dikkati elden bırakmayın ve öyle temizliğe geçin.ufak bir pamuk parçasına az miktarda kolonya damlatın, kemanın köprüsüne yakın mesafedeki tellerin reçineli kısımlarını çepeçevre pamukla silin.asla fazla miktarda kolonyayı pamuktan damlayacak, akacak, pamuğu sıktıkça fışkıracak şekilde kolonyayla ıslatmayın.az iktarda kolonyayla, gerekirse çok kere tekrarlayın...
bu işlem sonucunda çalarken burnunuza limon kokusu gelebilir, keyfini çıkarın

Kemanımızın kirlenmemesi için önlemler:
genel bilgi olarak, kemanı her zaman dikdörtgen profesyonel kutuda taşımanızı öneririm.bazı profesyonel kutular, içerisinde nem, basınç saati gibi göstergeler ile birlikte satılmaktadır.bu olsa da olmasada, dikdörtgen kutular her zaman konforlu taşımaya ve ani darbe esnasında kemana verilecek zararı en aza indirgemeyi amaçlarlar.ayrıca daha karizmatiktir
kemanı çaldıktan sonra mutlaka pamuklu bezle silin.bu işlem her seferinde en fazla 2-3 dakikanızı alır, fakat temiz ve bakımlı bir keman sahibi olma yolunda size yardım eder ve dördüncü parmaklarınızı pes basmanızı engeller (heheh) kemanın köprüsünün yakınları, tellerin altındaki reçine tozları silindiğinde, kalıcı kalıntı bırakmaz.her çalıştan sonraki temizlik esnasında arşenin tahtasını da reçine tozlarından arındırmak gerekir.bu işlem 1 dakikayı bulmaz, ama arşenin ömrünü uzatır...
kemanı kutu içerisinde saklasanız dahi tozlanabilir.tamamen tozdan korumak ve hijyen bir kemana sahip olmak istiyorsanız (değerli keman sahiplerine şiddetle önerilir) çin ipeği diye adlandırılan kumaştan (toz zerreciklerinin bile giremeyeceği çok ince gözenekleri vardır.ama gözenekleri olduğu için kemanın hava almasını sağlar) özel olarak diktirilmiş, bir kesenin içinde kutunun içine koymalısınız.
ayrıca, uzun süre çalmadığınız zaman mutlaka telleri biraz gevşetmeli, ara sıra havalandırmalısınız...

saygı & sevgi

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Türkiye'deki - Ülkemizdeki Başlıca Müzik Türleri

TÜRKİYE’DEKİ BAŞLICA MÜZİK TÜRLERİ  Halk müziği : Türkiye'nin çeşitli yörelerinde farklı ağızlar ve formlarda söylenen yöresel etnik müziklerin tümüdür. Yapısal olarak folklorun bir parçasıdır. Anadoluhalk müziği, sözlü halk müziği ve sözsüz halk müziği olmak üzere ikiye ayrılır. Sözlü halk müziğine genel olarak türkü adı verilir. Sözsüz halk müziği ise düzenli yöresel çalgı ezgileridir. Türk halk müziği formları : Halk türkülerinin ölçülü olanına kırık hava, ölçüsüz olanına uzun hava denir. Kırık Hava : Ritmik karakterleri ve ölçüleri belirgin olan ezgilerdir. Düzenli bir ritim özelliği göstermekle birlikte geleneksel söyleyiş kalıplarına bağlı olarak icra edilen bir formdur. Uzun Hava : Geleneksel Türk halk müziğinde genel olarak serbest ritmli (usulsüz) olarak söylenen ezgi türüdür.  Başlıca formları, bozlak , gurbet havası, hoyrat , divan, yol havası, Arguvan ağzı, Çamşıhı ağzı, maya , barak ağzı ve müstezattır. Başlıca çalgılar : Bağlama ( Saz ), Kaval , Kemençe ...

Masal ( DağLar Ardında bir Orman Varmış ) Nota EşLik Melodika&Blok Flüt

Dağlar ardında bir orman varmış ( 2 ) Orda bütün hayvanlar mutlu yaşarmış ( 2 ) Bir insan gelmiş çok da zalimmiş ( 2 ) Vurmuş bir bir onları kesmiş ormanı ( 2 ) Yağmur yağmamış güneş açmamış. ( 2 ) O zalimin sonunu gören olmamış ( 2 ) --------------------- Söz-Müzik: Salih AYDOĞAN EşLik: Y. BİŞGEN

Ortaokul Müzik Dersi Notları Hakkında / Kaç Not Vereceğiz?

EKLEME :  26 Temmuz 2014   Ölçme Değerlendirme Yönetmeliği ' nde yapılan değişikliğe göre en az ( ikisi   sınav  --e-okulda   sınav bölümüne yazılacak-- biri ders içi etkinlik ) 3 not girilecek . Performans görevi kaldırıldı ya hani... artık en az 4 not verme zorunluluğu yok anlayacağınız. a) Haftalık ders saati üç ve üçten az olan derslerde iki, üçten fazla olan derslerde ise üç sınav yapılır. Sınavların zamanı, en az bir hafta önceden öğrencilere duyurulur. Bir sınıfta/şubede bir günde yapılacak sınav sayısı 8 inci sınıfta üçü, diğer sınıflarda ikiyi geçemez. Sınavların süresi bir ders saatini aşamaz. Zümrelerde iki sınav bir ders ve etkinliklere katılım notu verilecektir diye karar almak gerekir (sınavlardan birisi yazılı yapılacaksa bu da belirtilmelidir) Hangi ölçeği kullanacağımıza da kendimiz karar verip zümreye yazıyoruz. Sınavlardan birisini isterseniz yazılı yapabilirsiniz ama ben ikisini de uygulama şeklinde yapıyorum ve değerlendirme ölçeği ha...