Ana içeriğe atla

Makamsal Türk Müziğinde Aralıklar ve Koma Değerleri

Batı müziğinde iki sesin arası iki eşit parçaya bölünmektedir ve arada kalan ses diyez ya da bemol ifadeleriyle tanımlanır. Ancak Türk Müziğinde iki notanın arası her birine koma ismi verdiğimiz 9 eşit parçaya ayrılmaktadır. 1,4,5 ve 8 komanın özel isimleri ve harfleri(rumuz) vardır. Makamları ortaya çıkaracak olan dörtlü ve beşliler oluşturulurken bu isimler ve harflerden yararlanılır.

voKaL tekniğine dair temeL biLgiLer

ÇaLışmayı hazırLayanLar

Burcu Yıldız, Deniz Demirtaş, Feride Özdemir

Vokal tekniğine dair temel bilgileri içeren bu yazı aşağıda belirtilen temel kaynaklardan derlenmiştir:
•  Cavit Mürtezaoğlu’nun Ses Atölyesinde alınmış olan ders notları. 
•  Çevik, Suna. 1997. Koro Eğitimi ve Yönetim Teknikleri, Doruk Yayımcılık. 
•  Manchester,  Arthur  L.  1990.  “Ses  Üretiminin  Temelleri  Üzerine  On  iki  Ders”  Folklora
Doğru. Sayı 60, s. 249-275. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
•  Peckham, Anne. 2000. The Contemporary Singer : Elements of Vocal Technique (Berklee
Guide), Berklee Press Publications.
•  Riggs, Seth. 1992. Singing  for  the Stars: A Complete Program  for Training Your Voice.
Alfred Publishing Company
•  Ömür, Mehmet. 2001. Sesin Peşinde, Pan Yayıncılık.
•  Vennard, William.1992. “Şarkı Söyleme Mekanizması ve Tekniği” Folklora Doğru.

Sayı 61,  s.335-370. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.


I.GİRİŞ 
Müzikal ses üretmek için 3 temel öğe gereklidir:
  1- güç kaynağı (jeneratör)
  2- titreşim (vibratör) 
  3- tınlatıcı (rezonatör)
Bu  üç  önemli  öğenin  yanında  telaffuzu  sağlayan  ağız,  dişler,  dil,  yanaklar  ve  damak (artikülatörler)  vokalistlerin  sözcüklerle  müziği,  ezgileri  bir  araya  getirmelerinde  önemli araçlardır.


A- NEFES ( JeneRatör)

Doğru ve yeterli nefes kullanımı şarkı söylemenin temeli ve ilk aşamasıdır çünkü nefes,titreşimi gerçekleştiren kuvvetin kaynağıdır. Nefes borusu, akciğer, diyafram, kaburga kemiği veilgili kaslar ve karın kaslarının doğru kullanımı ile nefes alıp verme kontrolü sağlanabilir. Kaslar uyumlu bir şekilde çalışarak bir körük gibi havayı kontrollü olarak pompalarlar. Ses ile ilgili birçok sorun yetersiz nefes kullanımından ve/veya yoğun kas gerginliklerinden kaynaklanır. Nefes kullanımı, vokal çalışmalarının en önemli egzersizlerinden biridir. İyi nefes kullanımı entonasyon,
güçlü söyleme, volüm, ses genişliği, ifade gibi bir çok noktada belirleyicidir.

B- Ses üretimi (vibratör)
Gırtlak kıkırdak, kaslar, sinirler, mukus zarlar ve bağlardan meydana gelir. Ses telleri de gırtlakta yer alır ve arytenoid kıkırdaklarından, vokal kaslarından (thyroarytenoid), bağlardan ve zarlardan oluşur. Ses, akciğerlerin havayı ses tellerine doğru üflemesi ve ses tellerini titreştirerekhareket ettirmesiyle meydana gelir. Ses telleri, gerçekte tel, telcik ya da tüycüklerden oluşmamıştır. Birbirine hızla çarpan dudaklar şeklinde hareket eden kıvrımlardır. Arytenoid kıkırdakların hareketlenmesi ile yere paralel duran ve dudağa benzeyen iki doku kıvrımından
oluşan ses telleri açılıp kapanır. Beyinden yöneltilen şarkı söyleme ya da konuşma emri ile akciğerlerden pompalanan hava “trake” denen nefes borusundan yukarı doğru çıkar, kapalı pozisyondaki ses tellerine çarpar ve ses oluşur. Ses telleri gitar telleri gibi titreşmez. Ses, alkışlarken avuçlarımızın birbirine çarpması gibi ses tellerinin birbirine çarpmasıyla oluşur.
Boğazın üzerinde halk arasında “Adem elması” denilen yere dokunulup “huu!” sesi verildiğinde ses tellerinin titreşimi hissedilebilir.

C- Tınlatıcılar (rezonans boşlukları)
Titreşim sonucu oluşan ses, ses tellerinin üst kısmında bulunan boğaz, ağız ve burun boşluğu (rezonans boşlukları) gibi tınlatıcılarla renklenir ve güçlenir. Konuşma ve şarkı sesi armonikleri zenginleştirilmiş karmaşık seslerdir. Đnsan sesine dilin tüm inceliklerini ve ifade gücünü kazandıran rezonansın niteliğidir. Telli enstrümanların ahşap kasaları yada nefesli sazların boruları da rezonans boşluklarına benzetilebilir.
Yansıtıcıların dikkatli kullanılması ses sağlığı açısından da büyük önem taşır. Eğer rezonatör bölgeler yeterince kullanılmıyorsa, ses başka büyütme araçları arayacak ve ses tellerine daha fazla yüklenerek onları zorlayacaktır. Böylece ses tellerinin hasar görmesine ve belki de sesin tamamen yitmesine neden olacaktır. Bu durum konuşma sesi için de geçerlidir.

yazının devamı için tıKLayınız

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Türkiye'deki - Ülkemizdeki Başlıca Müzik Türleri

TÜRKİYE’DEKİ BAŞLICA MÜZİK TÜRLERİ  Halk müziği : Türkiye'nin çeşitli yörelerinde farklı ağızlar ve formlarda söylenen yöresel etnik müziklerin tümüdür. Yapısal olarak folklorun bir parçasıdır. Anadoluhalk müziği, sözlü halk müziği ve sözsüz halk müziği olmak üzere ikiye ayrılır. Sözlü halk müziğine genel olarak türkü adı verilir. Sözsüz halk müziği ise düzenli yöresel çalgı ezgileridir. Türk halk müziği formları : Halk türkülerinin ölçülü olanına kırık hava, ölçüsüz olanına uzun hava denir. Kırık Hava : Ritmik karakterleri ve ölçüleri belirgin olan ezgilerdir. Düzenli bir ritim özelliği göstermekle birlikte geleneksel söyleyiş kalıplarına bağlı olarak icra edilen bir formdur. Uzun Hava : Geleneksel Türk halk müziğinde genel olarak serbest ritmli (usulsüz) olarak söylenen ezgi türüdür.  Başlıca formları, bozlak , gurbet havası, hoyrat , divan, yol havası, Arguvan ağzı, Çamşıhı ağzı, maya , barak ağzı ve müstezattır. Başlıca çalgılar : Bağlama ( Saz ), Kaval , Kemençe , Zur

Ortaokul Müzik Dersi Notları Hakkında / Kaç Not Vereceğiz?

EKLEME :  26 Temmuz 2014   Ölçme Değerlendirme Yönetmeliği ' nde yapılan değişikliğe göre en az ( ikisi   sınav  --e-okulda   sınav bölümüne yazılacak-- biri ders içi etkinlik ) 3 not girilecek . Performans görevi kaldırıldı ya hani... artık en az 4 not verme zorunluluğu yok anlayacağınız. a) Haftalık ders saati üç ve üçten az olan derslerde iki, üçten fazla olan derslerde ise üç sınav yapılır. Sınavların zamanı, en az bir hafta önceden öğrencilere duyurulur. Bir sınıfta/şubede bir günde yapılacak sınav sayısı 8 inci sınıfta üçü, diğer sınıflarda ikiyi geçemez. Sınavların süresi bir ders saatini aşamaz. Zümrelerde iki sınav bir ders ve etkinliklere katılım notu verilecektir diye karar almak gerekir (sınavlardan birisi yazılı yapılacaksa bu da belirtilmelidir) Hangi ölçeği kullanacağımıza da kendimiz karar verip zümreye yazıyoruz. Sınavlardan birisini isterseniz yazılı yapabilirsiniz ama ben ikisini de uygulama şeklinde yapıyorum ve değerlendirme ölçeği hazırlıyorum. Lisele

Biz Atatürk GençLeriyiz ( Söz + Nota + aLtyapı-eşLik )

Yıllar önce hazırladığım bu altyapı/eşliği nedense kendi bloğumda yayınlamamışım. Geç olsun güç olmasın. BİZ ATATÜRK GENÇLERİYİZ ( Muammer Sun ) Hoyra rira rira hey (2) Rira hoyrari (2) Rira hoyra hoyra hey Güneş bizimle doğar Yağmur bizimle yağar Bizimle coşar deniz Ateş bizimle yanar Biz Atatürk gençleriyiz Hoyra rira rira hey Sesimiz onun sesi Hoyra rira rira hey Bizimle yükselecek Hoyra rira rira hey Atatürk Türkiyesi Rira hoyra hoyra hey Sevgimizle bilgimizle Ulusumuzun hizmetindeyiz Aklımızla coşkumuzla Atamızın izindeyiz Hoyra rira rira hey (2) Rira hoyrari (2) Rira hoyra hoyra hey Fidan bizimle büyür Çiçek bizimle bizimle açar Bizimle sürer hayat Ulus bizimle yaşar Biz Atatürk gençleriyiz Hoyra rira rira hey Sesimiz onun sesi Hoyra rira rira hey Bizimle yükselecek Hoyra rira rira hey Atatürk Türkiyesi Rira hoyra hoyra hey Sevgimizle bilgimizle Ulusumuzun hizmetindeyiz A