Batı müziğinde iki sesin arası iki eşit parçaya bölünmektedir ve arada kalan ses diyez ya da bemol ifadeleriyle tanımlanır. Ancak Türk Müziğinde iki notanın arası her birine koma ismi verdiğimiz 9 eşit parçaya ayrılmaktadır. 1,4,5 ve 8 komanın özel isimleri ve harfleri(rumuz) vardır. Makamları ortaya çıkaracak olan dörtlü ve beşliler oluşturulurken bu isimler ve harflerden yararlanılır.
Silkele üzgünlüğünü, kendine gel şöyle bi’,
sessizce bakamazsın çarkına sen feleğin
sanki aşındırmış, geçerken, yolunu senin,
yaşamak isteyen için hakim olan yaşam ki
Ama besleme sakın bu ölümcül endişeyi
ki böyle, yavaşça, tuzağa düşersin ağlarında ölümün,
emektir çünkü yaşam ve sonunda tek kalan
emektir; o zaman, emeğe el vermeli.
Gör, ekmekteyken kendini, geçerken ve sensin işlenen
ölüme dönen manzaraya tekrar bakmadan,
ne de yürüdüklerin, yük olmasın yürürken.
Bulut kümesi gibi, geçmez yaşam o zaman
sende biter durgunluk, yarıkta yaşadım ben
kendi eserlerinde durulmak elbet mümkün.
Yorumlar