Ana içeriğe atla

Makamsal Türk Müziğinde Aralıklar ve Koma Değerleri

Batı müziğinde iki sesin arası iki eşit parçaya bölünmektedir ve arada kalan ses diyez ya da bemol ifadeleriyle tanımlanır. Ancak Türk Müziğinde iki notanın arası her birine koma ismi verdiğimiz 9 eşit parçaya ayrılmaktadır. 1,4,5 ve 8 komanın özel isimleri ve harfleri(rumuz) vardır. Makamları ortaya çıkaracak olan dörtlü ve beşliler oluşturulurken bu isimler ve harflerden yararlanılır.

Çocuk şarkısı altyapı/eşlik – OkuL Türküsü / Cenan Akın

Cenan Akın’ın tüm eserleri güzel…
OkuL Türküsü
Do Karar ( indir )
Re Karar ( indir )


kuLLandığım akorLar ( bazen soran çıkıyor )
Dmakor
CeNaN aKın
Cenan Akin 1932 yılında Şebinkarahisar'da doğdu. İstanbul Belediye Konservatuvarı'na girdi. Raşit Abet'ten armoni, Ferdi Statzer'den kompozisyon dersleri aldı; okulun vurma çalgılar bölümünü bitirdi. 1955'de bir bankanın Melodi Ödülü'nü kazandı, konservatuvarda armoni, koro ve derleme dersleri vermeye başladı. İstanbul Şehir Orkestrası'nda vurma çalgılar çaldı, İstanbul Üniversitesi Gençlik Korosu'nu yönetti. 1968'de Almanya'da koro yönetmenliği kurslarına katıldı. Alman hükümetinin çağrılısı olarak, bu ülkede incelemeler yaptı. İstanbul Şehir Operası'nda ve İstanbul Devlet Operası'nda koro şefi yardımcısı oldu.
TRT Çoksesli Korosu'nun kuruluşunda ses taraması yapan ve TRT adına Van yöresinde türküler derleyen Akın, 1975'de İstanbul Devlet Konservatuvarı Armoni ve Konturpuan Yüksek Bölümü'nü dışarıdan sınavla bitirdi; bu kuruluşa solfej, armoni, koro ve çalgı bilgisi öğretmeni olarak atandı. TRT İstanbul Çocuk Korosu'nda öğretmenlik ve yöneticilik yaptı.
Cenan Akın, İstanbul Devlet Konservatuvarı'nda öğretim üyesiliği, ayrıca TRT Çocuk Korosu yönetmenliğini de yapmıştır.
Akın, 02.11.2006 tarihinde vefat etmiştir.
Yapıtlarında daha çok, Türk Halk Müziği kaynağından esinlenmiştir. Koro ve solo şarkılarda uzun havaların içli melodik değeri başarıyla vurgulanmış, çoksesliliğin gerektirdiği armonik yapılardan modern anlamda yararlanılmıştır. Besteci olarak, Kemal İlerici sistemine yakındır. Cenan Akın ülkemizde çoksesli müziğin yaygınlaşması için eğitim müziğine önem vermiş, çocuk ve gençlik koroları için elliden fazla şarkı bestelemiştir.
Ödülleri:
· TRT'nin 1971 yılında açtığı Halk Türküsü Çokseslendirme Yarışması'nda birincilik,
· Hafif Müzik ve Çocuk Şarkıları yarışmalarında birincilik, ikincilik, üçüncülük ödülleri ve mansiyonlar,
· 1978'de TRT Bando Müziği Yarışması ödülü.
Yapıtları:
· Op. 1: İlk Şarkılar (ses ve piyano için)
· Op. 2: Çocuk Bahçesi (ses ve piyano için)
· Op. 3: Altı Şarkı (piyano için)
· Op. 4: Küçüklerin Dünyası (piyano için)
· Op. 5: Halk Türküleri (koro için)
· Op. 6: Rubailer (bas ses ve piyano için)
· Op. 7: Sokaktayım (bas ses ve piyano için)
· Op. 8: On Çocuk Şarkısı (basılmıştır)
· Op. 9: Sinan'ın Şarkıları (basılmıştır)
· Op. 10: Yunus'tan Deyişler (solo, koro ve orkestra için)
· Op. 11: Kirtim Kirt (erkek korosu için)
· Op. 12: Uzun Hava ve Horon (piyano için)
· Op. 13: Orkestra için Üç Türkü (Bölümler: Dumanlı Boğaz, Ağıt, Yiğitleme)
· Op. 14: Marşlar (ses ve piyano için)
· Op. 15: Dağlar-Karakoyun (piyano için)
· Op. 16: Duyuş (piyano için)
· Destan (orkestra için)
· Can Yurdum (karma koro için)
· On Bir Mani (karma koro için)
· Yayla'da (solo flüt için) Besteci

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Türkiye'deki - Ülkemizdeki Başlıca Müzik Türleri

TÜRKİYE’DEKİ BAŞLICA MÜZİK TÜRLERİ  Halk müziği : Türkiye'nin çeşitli yörelerinde farklı ağızlar ve formlarda söylenen yöresel etnik müziklerin tümüdür. Yapısal olarak folklorun bir parçasıdır. Anadoluhalk müziği, sözlü halk müziği ve sözsüz halk müziği olmak üzere ikiye ayrılır. Sözlü halk müziğine genel olarak türkü adı verilir. Sözsüz halk müziği ise düzenli yöresel çalgı ezgileridir. Türk halk müziği formları : Halk türkülerinin ölçülü olanına kırık hava, ölçüsüz olanına uzun hava denir. Kırık Hava : Ritmik karakterleri ve ölçüleri belirgin olan ezgilerdir. Düzenli bir ritim özelliği göstermekle birlikte geleneksel söyleyiş kalıplarına bağlı olarak icra edilen bir formdur. Uzun Hava : Geleneksel Türk halk müziğinde genel olarak serbest ritmli (usulsüz) olarak söylenen ezgi türüdür.  Başlıca formları, bozlak , gurbet havası, hoyrat , divan, yol havası, Arguvan ağzı, Çamşıhı ağzı, maya , barak ağzı ve müstezattır. Başlıca çalgılar : Bağlama ( Saz ), Kaval , Kemençe , Zur

Ortaokul Müzik Dersi Notları Hakkında / Kaç Not Vereceğiz?

EKLEME :  26 Temmuz 2014   Ölçme Değerlendirme Yönetmeliği ' nde yapılan değişikliğe göre en az ( ikisi   sınav  --e-okulda   sınav bölümüne yazılacak-- biri ders içi etkinlik ) 3 not girilecek . Performans görevi kaldırıldı ya hani... artık en az 4 not verme zorunluluğu yok anlayacağınız. a) Haftalık ders saati üç ve üçten az olan derslerde iki, üçten fazla olan derslerde ise üç sınav yapılır. Sınavların zamanı, en az bir hafta önceden öğrencilere duyurulur. Bir sınıfta/şubede bir günde yapılacak sınav sayısı 8 inci sınıfta üçü, diğer sınıflarda ikiyi geçemez. Sınavların süresi bir ders saatini aşamaz. Zümrelerde iki sınav bir ders ve etkinliklere katılım notu verilecektir diye karar almak gerekir (sınavlardan birisi yazılı yapılacaksa bu da belirtilmelidir) Hangi ölçeği kullanacağımıza da kendimiz karar verip zümreye yazıyoruz. Sınavlardan birisini isterseniz yazılı yapabilirsiniz ama ben ikisini de uygulama şeklinde yapıyorum ve değerlendirme ölçeği hazırlıyorum. Lisele

Masal ( DağLar Ardında bir Orman Varmış ) Nota EşLik Melodika&Blok Flüt

Dağlar ardında bir orman varmış ( 2 ) Orda bütün hayvanlar mutlu yaşarmış ( 2 ) Bir insan gelmiş çok da zalimmiş ( 2 ) Vurmuş bir bir onları kesmiş ormanı ( 2 ) Yağmur yağmamış güneş açmamış. ( 2 ) O zalimin sonunu gören olmamış ( 2 ) --------------------- Söz-Müzik: Salih AYDOĞAN EşLik: Y. BİŞGEN