Ana içeriğe atla

Makamsal Türk Müziğinde Aralıklar ve Koma Değerleri

Batı müziğinde iki sesin arası iki eşit parçaya bölünmektedir ve arada kalan ses diyez ya da bemol ifadeleriyle tanımlanır. Ancak Türk Müziğinde iki notanın arası her birine koma ismi verdiğimiz 9 eşit parçaya ayrılmaktadır. 1,4,5 ve 8 komanın özel isimleri ve harfleri(rumuz) vardır. Makamları ortaya çıkaracak olan dörtlü ve beşliler oluşturulurken bu isimler ve harflerden yararlanılır.

Tomaso Albinoni - Adagio in G minor üzerine

'Ya her şeye şaşır ya hiçbir şeye şaşırma !'
Bakalım bu aşağıdakiLeri okuyunca siz de benim gibi şaşıracak mısınız ?


Tomaso Giovanni Albinoni


(  İngiltere’nin popular klasik müzik dergisi “Classic FM”in Ekim 2010 tarihli sayısından ) emma Baker, “Büyük Eserlerin Ardındaki Hikaye” isimli köşesinde İtalyan besteci Tomaso Albinoni’nin ünlü Adagio’su üzerine yazıyor:
Şubat 1945’te müttefiklerin bombardımanından sonra Dresden, yanmış yıkılmıştı. Geriye kalan kültürel eserleri kurtarabilmek için 2. Dünya Savaşı sonrası bu kente gidenlerin arasında İtalyan müzikolog Remo Giazotto da bulunuyordu. İtalyan Barok müziği, özellikle Tomaso Albinoni ve Antonio Vivaldi konusunda uzman olan Giazotto, o sıralar Albinoni’nin biyografisi üzerinde çalışmaktaydı. Savaş öncesi Dresden Devlet Kütüphanesi önemli manüskriptleri barındırıyordu; İtalyan müzikolog, geriye kalanları kurtarmak ve kataloglamak üzere işe koyuldu.
Ne yazık ki çoğu şey yok olmuştu; bunların arasında Albinoni’nin eserleri de bulunmaktaydı.
( kaynak )
----------------
İtalyan müzikolog Remo Giazotto 1945 yılında Tomaso Albinoni’nin biyografisini tamamlamak için Dresden’e gittiğinde, el yazması bir kağıt parçası bulur. Sadece bas hattı ile altı ölçü melodiye, o gün bu kağıt parçasıyla böylece ulaşılabilinmiştir. Bulunan şey büyük olasılıkla trio sonata’ ın bir bölümüdür. Giazotto özgün yapıtın kilisede çalınmış olabileceğini düşündüğü için org ekleyerek yapıtı yeniden yazar. Albinoni’nin “Adagio”’su işte böyle doğmuş olur.
Albinoni’nin opus sayısı belli olmayan sol minör üçlü sonatının bir bölümü, «adagio» idi. Bu bölümden sadece basılmış numaralanmış bir bas partisyonu ile 1. kemanın el ile yazılmış iki partisi elde bulunmaktadır. Birinci keman partisinde numaralanmış olan bas partisi, son savaştan hemen sonra Dresdner Milli Kütüphane’since prof. Giazotto’ya gönderildi. Buna göre Albinoni’nin yapıtlarının konularına göre bir fihristi yapılarak yayınlandı.
Remo Giazotto önce bas partisyonunu ele aldı, (onu kısa bir girişle tamamladı). Bu ana temel üzerine elde var olan partileri kullanarak (tümü 6 takt «mezür» ) melodik bir birlik sağladı. Yapıta tam bağlı kalarak bas’ın hakkını veren armonik bir bütünlük kurdu. Numaralanmış olan «bas» partisyonunun mistik yanı ağır bastığından, çembalo yerine org bas’ını temel almayı yerinde bulmuştur.
( Kaynak )




---------------
Konuyla ilgili bazı derlemeler ;

'Albinoni'nin opus sayısı belli olmayan sol minör üçlü sonatının bir bölümü, "adagio " idi.
bu bölümden sadece basılmış numaralanmış bir bas partisyonu ve 1 .kemanın el ile yazılmış iki partisi elde bulunmaktadır. 1 .keman partisinde numaralanmış olan bas partisi son savaştan hemen sonra dresdner milli kütüphanesi tarafından prof.giazotto'ya gönderildi, buna göre albinoni'nin eserlerinin konularına göre fihristi yapıldı, yayınlandı.
remo giazotto önce bas partisyonunu ele aldı, (onu kısa bir girişle tamamladı). bu ana temel üzerine elde var olan partileri kullanarak (tümü 6 takt "mezür" ) melodik bir birlik sağladı ve esere tam bağlı kalarak bas'ın hakkını veren armonik bir bütünlük kurdu.
numaralanmış olan "bas" partisyonunun mistik yanı ağır bastığından çembalo yerine org bas'ını esas almayı yerinde bulmuştur.' demiş faruk guvenc
( kaynak )
-------
remo giazotto'nün albinoni'nin yazdığı bass notalarından (ki albinoni katalogları oluşturan bir sanatçıdır bu) yola çıkarak aranje ettiği eser. aslında hemen hemen bütün övgü giazotto'ya gitmelidir, oysa günümüzde bu gerçek pek bilinmemektedir. ( kaynak )
-----------
yıllar yılı adagio'sunu dinleyip hislenir, "yarabbim, bu ne incelikli parçadır, ne güzel geçişlerdir onlar öyle" diye coşarken; bugün "bu adam kimdir, başka hiçbir eseri yok mudur acaba" zihniyetiyle araştırmaya yeltenince, adagio'nun da esas itibariyle ona ait olmadığını, 1945 yılında yine italyan giazotto adlı bir müzikoloğun yeniden bestelemesiyle şimdiki halini aldığını, albinoni'nin ise (ruhu şad olsun) mezarından kalkıp gelse şimdiki adagio'yu tanıyamayacağını öğrendim. hatta şöyle de bir mani düzmüşler bu konuda: "the adagio of albinoni/ is largely phoney/ and is a musical risotto/ cooked up by giazotto". şaşırdım tabii... (kaynak )

Yorumlar

Unknown dedi ki…
Çok ayrıntılı ve bilgilendirici bir paylaşım. Emeğinize sağlık.. Keman Kursu İzmir

Bu blogdaki popüler yayınlar

Türkiye'deki - Ülkemizdeki Başlıca Müzik Türleri

TÜRKİYE’DEKİ BAŞLICA MÜZİK TÜRLERİ  Halk müziği : Türkiye'nin çeşitli yörelerinde farklı ağızlar ve formlarda söylenen yöresel etnik müziklerin tümüdür. Yapısal olarak folklorun bir parçasıdır. Anadoluhalk müziği, sözlü halk müziği ve sözsüz halk müziği olmak üzere ikiye ayrılır. Sözlü halk müziğine genel olarak türkü adı verilir. Sözsüz halk müziği ise düzenli yöresel çalgı ezgileridir. Türk halk müziği formları : Halk türkülerinin ölçülü olanına kırık hava, ölçüsüz olanına uzun hava denir. Kırık Hava : Ritmik karakterleri ve ölçüleri belirgin olan ezgilerdir. Düzenli bir ritim özelliği göstermekle birlikte geleneksel söyleyiş kalıplarına bağlı olarak icra edilen bir formdur. Uzun Hava : Geleneksel Türk halk müziğinde genel olarak serbest ritmli (usulsüz) olarak söylenen ezgi türüdür.  Başlıca formları, bozlak , gurbet havası, hoyrat , divan, yol havası, Arguvan ağzı, Çamşıhı ağzı, maya , barak ağzı ve müstezattır. Başlıca çalgılar : Bağlama ( Saz ), Kaval , Kemençe ...

Masal ( DağLar Ardında bir Orman Varmış ) Nota EşLik Melodika&Blok Flüt

Dağlar ardında bir orman varmış ( 2 ) Orda bütün hayvanlar mutlu yaşarmış ( 2 ) Bir insan gelmiş çok da zalimmiş ( 2 ) Vurmuş bir bir onları kesmiş ormanı ( 2 ) Yağmur yağmamış güneş açmamış. ( 2 ) O zalimin sonunu gören olmamış ( 2 ) --------------------- Söz-Müzik: Salih AYDOĞAN EşLik: Y. BİŞGEN

Ortaokul Müzik Dersi Notları Hakkında / Kaç Not Vereceğiz?

EKLEME :  26 Temmuz 2014   Ölçme Değerlendirme Yönetmeliği ' nde yapılan değişikliğe göre en az ( ikisi   sınav  --e-okulda   sınav bölümüne yazılacak-- biri ders içi etkinlik ) 3 not girilecek . Performans görevi kaldırıldı ya hani... artık en az 4 not verme zorunluluğu yok anlayacağınız. a) Haftalık ders saati üç ve üçten az olan derslerde iki, üçten fazla olan derslerde ise üç sınav yapılır. Sınavların zamanı, en az bir hafta önceden öğrencilere duyurulur. Bir sınıfta/şubede bir günde yapılacak sınav sayısı 8 inci sınıfta üçü, diğer sınıflarda ikiyi geçemez. Sınavların süresi bir ders saatini aşamaz. Zümrelerde iki sınav bir ders ve etkinliklere katılım notu verilecektir diye karar almak gerekir (sınavlardan birisi yazılı yapılacaksa bu da belirtilmelidir) Hangi ölçeği kullanacağımıza da kendimiz karar verip zümreye yazıyoruz. Sınavlardan birisini isterseniz yazılı yapabilirsiniz ama ben ikisini de uygulama şeklinde yapıyorum ve değerlendirme ölçeği ha...