Ana içeriğe atla

Makamsal Türk Müziğinde Aralıklar ve Koma Değerleri

Batı müziğinde iki sesin arası iki eşit parçaya bölünmektedir ve arada kalan ses diyez ya da bemol ifadeleriyle tanımlanır. Ancak Türk Müziğinde iki notanın arası her birine koma ismi verdiğimiz 9 eşit parçaya ayrılmaktadır. 1,4,5 ve 8 komanın özel isimleri ve harfleri(rumuz) vardır. Makamları ortaya çıkaracak olan dörtlü ve beşliler oluşturulurken bu isimler ve harflerden yararlanılır.

Peki sizin kaç yüz’ünüz var ?

Bela-Borsodi-0

Senin içinde üç tane sen var: Birinci sen kişiliktir. Kişilik (personality) sözcüğü Yunanca ‘persona’ kökünden gelir. Antik Yunan tiyatrosunda maske kullanırlardı ve ses maskeden gelirdi. ‘Sona’ ses, insan sesi anlamına gelir ve ‘per’ maskenin içinden demektir. Gerçek yüzü, gerçek aktörü tanımıyorsun. Bir maske var ve maskenin içinden... ses geliyor. Maskeden geliyor gibi gözükür ve sen gerçek yüzü tanımıyorsun. Kişilik (personality) güzel bir sözcüktür, o Yunan tiyatrosundan gelir.

Ve olan şey budur. Yunan tiyatrosunda sadece bir tane maskeleri vardı. Senin ise tıpkı bir soğanın katmanları gibi maskelerinin üzerinde pek çok maskelerin vardır.

Bela-Borsodi-1

Bir maskeni kenara koysan başka bir tanesi vardır, onu da kaldırsan diğeri vardır.

Bela-Borsodi-2

Ve sen kazımaya ve kazımaya devam edebilirsin. Ve kaç tane yüz taşıdığını bilmek seni şaşırtacaktır. Kaç tane!

Bela-Borsodi-3

Hayatlardır onları topluyorsun. Ve onların hepsi kullanışlıdır, çünkü pek çok kez değiştirmen gerekir.

Bela-Borsodi-4

Hizmetçinle konuşuyorsun, patronunla konuşurken sahip olduğun yüzü taşıyamazsın. Ve her ikisi de aynı odada olabilir: Hizmetçiye baktığında bir maskeyi kullanmak zorundasın. Ve patronuna baktığında ise başka bir maskeyi kullanmak zorundasın.

Bela-Borsodi-5

Sen sürekli değişirsin. Bu neredeyse otomatik hale gelmiştir:

Bela-Borsodi-6

Senin değiştirmene gerek yok kendiliğinden değişir. Patrona bakarsın ve gülümsersin. Ve hizmetçiye bakarsın ve gülümseme kaybolur ve sen sertsin; patronunun sana olduğu kadar sertsin. O kendi patronuna baktığında gülümser.

Bela-Borsodi-7

Tek bir anda yüzünü pek çok kez değiştiriyor olabilirsin.

Bela-Borsodi-8

Kişi kaç tane yüzü olduğunu bilmek için çok çok uyanık olmalıdır. Sayısızdır ; sayılamazlar…

( OSHO ) http://tr.wikiquote.org/wiki/Osho - http://www.oshoturk.com/

Bela-Borsodi-10

Bela-Borsodi-9

Bela Borsodi - Giysilerden Suratlar

-------------------------------------

Demek ki bundan sonra kimseye “yüzsüz” demeyeceğim. AkLıma geLecek oLan şey “hangi yüz”ünü göstediği oLacak…

Yazıyı okuyunca akLıma şu iki şarkı geLdi. Birincisi Jehan BARBUR ‘ un “Hangisi Sen ? “ şarkısı, diğeri de Metin KAHRAMAN’ın “Hangimsin sen benim ? “ şarkısı…

Jehan BARBUR

Hangisi Sen ?

Çok şey saklıyordun
Yalanla dolanla
Dolandırdın hayatımı
Ucuz bir masalla

Peki,
Hangisi sendin hangisi bendim
Olduğun gördüğün mü?
Hangisi sendin hangisi bendim
Kör bir düğüm mü?

Çok şey saklıyordun hayatımdan
Yalanlar söylüyordun gıyabına

Yani, kırıyorsun parçalıyorsun
Yok sayıp kendimi bana unutturuyorsun

Yol bulup susmaya çalışırken
Konuştu cümleler içimden
Hangisi sen hangisi ben ?
Bunatılmış gibilerden
Gerçeği yok aslı bozuk dünyanın özrü donuk donuk

Çok şey saklıyordu hayatımdan
Yalanlar söylüyordu kıyabına

( Söz – Beste / Yorum : Jehan Barbur )

 

Metin – KemaL KAHRAMAN kardeşLer

Hangimsin sen benim ?
Hangi rengine boyasam ki seni gözlerimin ?
Çingeneler keder topluyor biliyorum, ağlıyorum
Çingeneler yağmur bekliyor biliyorum, ağlıyorum

Gök soyundu mevsimlerden deniz oldu
Poyrazla ıslak ıslak yosun koktu
Ey uzak ihtimallerle dokunduğum
Giyinirken bütün cevapsız yüzleri
Neden yoktun ?
Neden yoktun ?

Söz :  Gürkan Sarıgül
Beste – Yorum :  Metin Kahraman

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Türkiye'deki - Ülkemizdeki Başlıca Müzik Türleri

TÜRKİYE’DEKİ BAŞLICA MÜZİK TÜRLERİ  Halk müziği : Türkiye'nin çeşitli yörelerinde farklı ağızlar ve formlarda söylenen yöresel etnik müziklerin tümüdür. Yapısal olarak folklorun bir parçasıdır. Anadoluhalk müziği, sözlü halk müziği ve sözsüz halk müziği olmak üzere ikiye ayrılır. Sözlü halk müziğine genel olarak türkü adı verilir. Sözsüz halk müziği ise düzenli yöresel çalgı ezgileridir. Türk halk müziği formları : Halk türkülerinin ölçülü olanına kırık hava, ölçüsüz olanına uzun hava denir. Kırık Hava : Ritmik karakterleri ve ölçüleri belirgin olan ezgilerdir. Düzenli bir ritim özelliği göstermekle birlikte geleneksel söyleyiş kalıplarına bağlı olarak icra edilen bir formdur. Uzun Hava : Geleneksel Türk halk müziğinde genel olarak serbest ritmli (usulsüz) olarak söylenen ezgi türüdür.  Başlıca formları, bozlak , gurbet havası, hoyrat , divan, yol havası, Arguvan ağzı, Çamşıhı ağzı, maya , barak ağzı ve müstezattır. Başlıca çalgılar : Bağlama ( Saz ), Kaval , Kemençe ...

Masal ( DağLar Ardında bir Orman Varmış ) Nota EşLik Melodika&Blok Flüt

Dağlar ardında bir orman varmış ( 2 ) Orda bütün hayvanlar mutlu yaşarmış ( 2 ) Bir insan gelmiş çok da zalimmiş ( 2 ) Vurmuş bir bir onları kesmiş ormanı ( 2 ) Yağmur yağmamış güneş açmamış. ( 2 ) O zalimin sonunu gören olmamış ( 2 ) --------------------- Söz-Müzik: Salih AYDOĞAN EşLik: Y. BİŞGEN

Ortaokul Müzik Dersi Notları Hakkında / Kaç Not Vereceğiz?

EKLEME :  26 Temmuz 2014   Ölçme Değerlendirme Yönetmeliği ' nde yapılan değişikliğe göre en az ( ikisi   sınav  --e-okulda   sınav bölümüne yazılacak-- biri ders içi etkinlik ) 3 not girilecek . Performans görevi kaldırıldı ya hani... artık en az 4 not verme zorunluluğu yok anlayacağınız. a) Haftalık ders saati üç ve üçten az olan derslerde iki, üçten fazla olan derslerde ise üç sınav yapılır. Sınavların zamanı, en az bir hafta önceden öğrencilere duyurulur. Bir sınıfta/şubede bir günde yapılacak sınav sayısı 8 inci sınıfta üçü, diğer sınıflarda ikiyi geçemez. Sınavların süresi bir ders saatini aşamaz. Zümrelerde iki sınav bir ders ve etkinliklere katılım notu verilecektir diye karar almak gerekir (sınavlardan birisi yazılı yapılacaksa bu da belirtilmelidir) Hangi ölçeği kullanacağımıza da kendimiz karar verip zümreye yazıyoruz. Sınavlardan birisini isterseniz yazılı yapabilirsiniz ama ben ikisini de uygulama şeklinde yapıyorum ve değerlendirme ölçeği ha...