Ana içeriğe atla

Makamsal Türk Müziğinde Aralıklar ve Koma Değerleri

Batı müziğinde iki sesin arası iki eşit parçaya bölünmektedir ve arada kalan ses diyez ya da bemol ifadeleriyle tanımlanır. Ancak Türk Müziğinde iki notanın arası her birine koma ismi verdiğimiz 9 eşit parçaya ayrılmaktadır. 1,4,5 ve 8 komanın özel isimleri ve harfleri(rumuz) vardır. Makamları ortaya çıkaracak olan dörtlü ve beşliler oluşturulurken bu isimler ve harflerden yararlanılır.

Davul nasıl Çalınır? ve temel bilgileri

Davul nasıl Çalınır? ve temel bilgileri


Müzik,iki önemli bileşenin eseridir: melodi ve ritim.
Biz davulla ilgili sohbetlerimizde müziğin omurgası olan ritim üzerinde duracağız

Davul seti, ritim enstrümanlarının en modernize olmuş şeklidir. Alıştığımız şeklini bulduğundan beri gün geçtikçe yeni formlar (set-up) kazanmaktadır.

Standart bir davul setini oluşturan parçalar:

1. Bas davul (kick)
2. Trampet (snare)
3. Tomlar (toms) [sayısı değişir]
4. Ziller (cymbals) [hi-hat , ride , crash vs.]
5. Sehpalar (hardware)
6. Tabure (throne)

Davul çalmayla ilgili bilmemiz gereken temel noktalar:

1. Denge: Davul, dört uzvumuzu kullanarak çaldığımız bir enstrüman olduğundan, öncelikle dikkat edilmesi gereken şeyler oturduğumuz tabure, yüksekliğimiz ve dengedir. Tabureye, tüm ağırlığımızı taşıyabileceği kadar dik oturmalı, bacak ve kollarımızı rahatça hareket ettirebilecek bir dengeyi sağlamalıyız.
2. Yaklaşım: Bu dengeyi en iyi şekilde elde etmek için davula bir sporcu gibi yaklaşmalıyız. Çünkü denge, kaslar, vuruşlar, kondisyon ve düzenli soluma davuldan çıkan sesleri büyük ölçüde değiştirir.
3. Vuruş teknikleri: Elimizdeki bir çift baget ve bacaklarımızla davul üzerinde uygulayabileceğimiz birçok vuruş tekniği vardır. Burada da önemli olan hangi tekniğin nasıl tınladığını bilip tarz içinde bir tercih yapmak ve ahenkli sesler çıkartmaktır. Sabırla çalışılması gereken bu tekniklerden ileride bahsedeceğiz.
4. Zaman: Zaman, her müzisyen için çok önemli olan ancak ritim enstrümanları ve özellikle de davulcu için varoluş nedeni olan bir kavramdır. Bu noktada kısaca metronom'dan bahsetmeliyiz. Metronom, tempoyu yani düzenli zaman aralıklarını, sesli ve/veya ışıklı olarak gösteren bir araçtır. Örneğin, 92 tempo, 126 tempo vs. gibi belirtilen rakamlar, bir dakika içinde yapılan düzenli (eşit aralıklı) vuruş sayısını gösterir. Bu da gösterir ki , 60 tempo dediğimizde dakikada 60 vuruşu - yani bir saniyeye eşit bir zaman dilimini, aynı şekilde, 120 tempo dediğimizde de saniyede 2 vuruşu kastetmiş oluyoruz. Tempo, aksi belirtilmedikçe, müzikteki dörtlük notaları (bir vuruşluk notaları) temsil eder.

Zaman Değerleri

Her enstrüman için gerekleri olan notalar ve değerleri aşağıda gösterildiği gibidir. Burada verilenler, başlangıçta davul öğrencilerine gerekli gördüğümüz kadarıyla, sınırlıdır. Üçlemeler, noktalı notalar, atmışdörtlük notalar vs. den yeri geldikçe bahsedeceğiz.



Davulda Notasyon

Davulda notaların gösterimi, diğer enstrümanlara göre daha pratiktir. Davul setindeki her parçayı temsil eden bir nota ya da sembol vardır. Bu notaların yerleri, kitaplara göre küçük değişiklikler gösterir ancak biz aşağıdaki notasyon üzerinde çalışacağız. İleride gerektikçe, daha fazla parçalı bir "set-up" için yeni notalar tanımlayabiliriz.

Temel Ritimler 1

Rock

Temel ritmler derslerinde rock, funk, reggea, blues, jazz, latin gibi stillerde temel olan paternlere (ritm kalıpları) bir göz atacağız. Bu dersde, rock stiliyle ilgili birkaç patern ve ipucu sizi bekliyor..

Aşağıda üç ayrı patern görüyorsunuz. Her bir paterni üç aşamada çalmaya çalışacağız. Step 1, 2, 3 diye adlandırdığımız bu aşamalar, bizi paternleri en iyi şekilde hissetmek ve çalabilmek için hazırlayacak.



Step 1: Rock stilinde zamanı sayan, müziği ve diğer arkadaşları (bas, gitar, vs.) yönlendiren enstrümanımız hi-hat ya da ride zilimiz olacak. İlk aşamada, zildeki vuruşlarımızı kararlı ve temponun içinde tutmaya çalışmalıyız. Zildeki kararlılık bizim kik ve trampette çalacağımız notaları etkileyeceği gibi grupdaki diğer arkadaşların çaldıklarını da etkileyecektir. Unutulmaması gereken şey, bir grup içinde zamanı koruma, tempoyu güçlü bir şekilde hissettirme işi davulcunundur. Grup arkadaşlarınız gitar, bas, klavye vs. çalarken, ya da şarkı söylerken sırtlarını davulun ritmine yaslayabilmeliler. Bunu sağlayan da zamanı veren vuruşlarınızdaki kararlılık olacak.

Step 2: İkinci aşamada, trampetleri yerleştireceğiz. Yukarıdaki örneklerde trampet vuruşları 4/4 lük bir zamanın 2. ve 4. vuruşlarına denk geliyor. Diğer alternatifleri de deneyebilirsiniz.

Step 3: Bas davulla yani kikle çaldığımız notalar, bas gitarın çaldıklarıyla kenetlenmelidir. Bu aşamada kikleri ekliyelim ve bas gitarı duymaya çalışalım. Eğer bir basçı arkadaşınızla çalışabiliyorsanız zaten şanslısınız demektir.

Bu üç aşamayı sindire sindire çalışın. Sonunda duyduğunuzdan memnun kaldıysanız size bir aşama daha önerelim. Dediğimiz gibi 1. aşamada çaldığınız zil vuruşları gruba olduğu kadar size de rehberlik edecek. Bu yüzden paterni iyice benimsediğinizde zilleri çalmayı bırakın ve sadece kik ya da trampet vuruşlarını yapın. Ziller olmadığı halde zamanı koruyabiliyor olmalısınız. İyi çalışmalar..

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Türkiye'deki - Ülkemizdeki Başlıca Müzik Türleri

TÜRKİYE’DEKİ BAŞLICA MÜZİK TÜRLERİ  Halk müziği : Türkiye'nin çeşitli yörelerinde farklı ağızlar ve formlarda söylenen yöresel etnik müziklerin tümüdür. Yapısal olarak folklorun bir parçasıdır. Anadoluhalk müziği, sözlü halk müziği ve sözsüz halk müziği olmak üzere ikiye ayrılır. Sözlü halk müziğine genel olarak türkü adı verilir. Sözsüz halk müziği ise düzenli yöresel çalgı ezgileridir. Türk halk müziği formları : Halk türkülerinin ölçülü olanına kırık hava, ölçüsüz olanına uzun hava denir. Kırık Hava : Ritmik karakterleri ve ölçüleri belirgin olan ezgilerdir. Düzenli bir ritim özelliği göstermekle birlikte geleneksel söyleyiş kalıplarına bağlı olarak icra edilen bir formdur. Uzun Hava : Geleneksel Türk halk müziğinde genel olarak serbest ritmli (usulsüz) olarak söylenen ezgi türüdür.  Başlıca formları, bozlak , gurbet havası, hoyrat , divan, yol havası, Arguvan ağzı, Çamşıhı ağzı, maya , barak ağzı ve müstezattır. Başlıca çalgılar : Bağlama ( Saz ), Kaval , Kemençe ...

Masal ( DağLar Ardında bir Orman Varmış ) Nota EşLik Melodika&Blok Flüt

Dağlar ardında bir orman varmış ( 2 ) Orda bütün hayvanlar mutlu yaşarmış ( 2 ) Bir insan gelmiş çok da zalimmiş ( 2 ) Vurmuş bir bir onları kesmiş ormanı ( 2 ) Yağmur yağmamış güneş açmamış. ( 2 ) O zalimin sonunu gören olmamış ( 2 ) --------------------- Söz-Müzik: Salih AYDOĞAN EşLik: Y. BİŞGEN

Ortaokul Müzik Dersi Notları Hakkında / Kaç Not Vereceğiz?

EKLEME :  26 Temmuz 2014   Ölçme Değerlendirme Yönetmeliği ' nde yapılan değişikliğe göre en az ( ikisi   sınav  --e-okulda   sınav bölümüne yazılacak-- biri ders içi etkinlik ) 3 not girilecek . Performans görevi kaldırıldı ya hani... artık en az 4 not verme zorunluluğu yok anlayacağınız. a) Haftalık ders saati üç ve üçten az olan derslerde iki, üçten fazla olan derslerde ise üç sınav yapılır. Sınavların zamanı, en az bir hafta önceden öğrencilere duyurulur. Bir sınıfta/şubede bir günde yapılacak sınav sayısı 8 inci sınıfta üçü, diğer sınıflarda ikiyi geçemez. Sınavların süresi bir ders saatini aşamaz. Zümrelerde iki sınav bir ders ve etkinliklere katılım notu verilecektir diye karar almak gerekir (sınavlardan birisi yazılı yapılacaksa bu da belirtilmelidir) Hangi ölçeği kullanacağımıza da kendimiz karar verip zümreye yazıyoruz. Sınavlardan birisini isterseniz yazılı yapabilirsiniz ama ben ikisini de uygulama şeklinde yapıyorum ve değerlendirme ölçeği ha...