Batı müziğinde iki sesin arası iki eşit parçaya bölünmektedir ve arada kalan ses diyez ya da bemol ifadeleriyle tanımlanır. Ancak Türk Müziğinde iki notanın arası her birine koma ismi verdiğimiz 9 eşit parçaya ayrılmaktadır. 1,4,5 ve 8 komanın özel isimleri ve harfleri(rumuz) vardır. Makamları ortaya çıkaracak olan dörtlü ve beşliler oluşturulurken bu isimler ve harflerden yararlanılır.
Alto ( Eb ) Saksofon Nota Transpoze ( Aktarım ) Cetveli
Transpoze bir çalgı olan Alto ( Eb ) Saksofonda yazılan/çalınan nota/ses, transpoze olmayan herhangi bir çalgıda sözgelimi Flüt'te ya da Piyano'da büyük altılı aşağıdan ( kalından ) duyulur.
Dökümanı PDF olarak buradan indirebilirsiniz
Not : Müziğe yeni başlayan biri için aralıkları hesaplamak kolay değil biliyorum. İşte bu yüzden tüm o kuralları, müzik teorisini bir kenara bırakıp, ayıplanmayı da göze alarak pratik bir yöntem sunmak istiyorum. Büyük altılı (M6 ) hesaplamak yerine küçük üçlü (m3) hesaplamayı deneyin.
Aşağıdaki görsele odaklanın lütfen.
Piyanodaki herhangi bir sesi Alto Sax'da çalmak için 1,5 ses aşağıya (m3) inmeniz yeterli. Gördüğünüz gibi aslında bunun için bile, asgari de olsa belli bir aralık bilgisi gerekiyor. Müzik zor zenaat ve iyi ki de öyle...
Piyano : LA = Alto Sax : FA#
Piyano : DO = Alto Sax : LA
Piyano : Mİ = Alto Sax : DO#
Piyano : Mİ = Alto Sax : DO#
vb...
Yorumlar
ilgiyle youtube ve blod sayfanızı takip ediyorum. Bilmenizi istedim. Teşekkürler.
sizi YouTube'da keyifle takip ediyorum. Blog sayfanızdaki bu bilgiler biraz kafamı karıştırdı;
Piyano ve saksafon transpoze cetvelinde Büyük altılı (M6) ile yazılan notalarda piyano daha aşağıdan (kalından) duyulur şeklinde görülüyor ama küçük 3'lü (m3) hesaplamasında ise alto sax sesi daha alttan (kalın) duyulur şeklinde görülüyor. piyano için (ya da gitar da olur sanırım) yazılmış notayı alto sax için M6 ile transpoze edersem farklı m3 ile transpoze edersem farklı kalınlıkta duyuyor olacağım. Burada bir kavram kargaşı yaşıyorum. Açıklarsanız sevinirim . Teşekkür ederim.