Batı müziğinde iki sesin arası iki eşit parçaya bölünmektedir ve arada kalan ses diyez ya da bemol ifadeleriyle tanımlanır. Ancak Türk Müziğinde iki notanın arası her birine koma ismi verdiğimiz 9 eşit parçaya ayrılmaktadır. 1,4,5 ve 8 komanın özel isimleri ve harfleri(rumuz) vardır. Makamları ortaya çıkaracak olan dörtlü ve beşliler oluşturulurken bu isimler ve harflerden yararlanılır.
''Öğretmen arkadaşlar bilirler ki şu seçmeli dersler tam bir muamma. Dersin kendisi var evet ancak içeriği ne olacak, yıllık planını nasıl / neye ( hangi program ) göre hazırlayacağız? vb bir sürü soru ve sorunlarla karşı karşıyayız. Şuradaki yönetmelik dersin genel mantığı hakkında fikir verecektir sanırım.
• (…)öğrencileri girişimcilik ve üretkenliğe yöneltecek çevrenin ihtiyaç ve özelliklerine uygun yeni seçmeli dersler (…)
• (…) Seçmeli dersler, öğrencilerin hedefledikleri ve yöneldikleri alanda gelişmelerine veya ilgi ve istekleri doğrultusunda çeşitli programlarda ilerlemelerine, kişisel yeteneklerini geliştirmelerine imkân sağlayan derslerdir. (…)
Herkesin her okuduğundan farklı anlamlar çıkarması gibi bir duruma da davetiye çıkaran bu ‘genel’ ifadeleri detaylandırmak, gerekçelendirmek bakanlık ve bürokratlarının işi değil midir? Onların işi değilse kimi sorumlu olarak atayacağız. Yok onların işiyse ( ki öyle görünüyor ) sorumluluk alanlarını ( bilerek ya da bilmeyerek ) müdahil olmayarak sorunlu bir alana dönüştürmüş olmuyorlar mıdır?
Neyse bırakayım şu kelime oyunlarını da sadede geleyim iyisi mi… Zaten görünen o ki kendimiz çalıp kendimiz oynuyoruz !
Ben de ( belki haddimi aşarak ) çalışkan arkadaşım Harun Barış’ın hazırladığı müzik dersi yıllık planlarında ufak değişiklikler yaparak seçmeli müzik dersi planları hazırladım. Tabii ki kendisinden bunun için izin de aldım.
Planları hazırlayıp revize ederken onun bu konudaki fikirlerini de aldım. Pek de farklı düşünmüyormuşuz zaten...
Seçmeli dersler olsa olsa ‘normal – zorunlu ’ derslerde işlediğimiz konuları biraz daha geliştirmek / detaylandırmak / derinleştirmek için bir fırsat / seçenek olabilir ancak. Dolayısıyla bu derslerde işleyeceğimiz konuları / müfredatı değiştirmeye gerek de yok. Zaten değiştirmek, yeni konular eklemek biraz da sıkıntılı bir durum. ‘’Efendim! Ben istedim, o konuyu anlatıp, öğreteceğim’’ diye savunabileceğimiz bir lükse sahip miyiz sizce?
İyi bir eğitim öğretim yılı diliyor ve sizi şu güzelim sorularla başbaşa bırakıyorum.
Sizce:
• Seçmeli dersler öğrencilerin yeteneklerini ortaya çıkarmakta işe yarıyor mudur ?
• Seçmeli dersler yeterince verimli yürütülüyor mudur?
• Seçmeli dersler öğrencilerin akademik hayatı için gerekli zemini sağlamakta mıdır?
• Öğrenciler seçmeli derslerle ilgili kaynaklara kolaylıkla ulaşabilmekte midir? Peki ya öğretmenler ?
• Seçmeli dersler öğrencilerin meslek seçimine katkıda bulunmakta mıdır?
• Seçmeli dersler öğrencilerin bireysel farklılıklarını desteklemektedir midir?
• Seçmeli dersler öğrencilerin zihinsel, duyuşsal gelişimlerini desteklemektedir midir?
• Seçmeli dersler öğrencilerin öz disiplin anlayışlarını geliştirmelerine katkı sağlamakta ve öz güvenlerini artırmaktadır diyebilir miyiz?
• Seçmeli dersler öğrencilerin ilgilendikleri bir alanda uzmanlaşmalarını sağlar diyebilir miyiz?
Bu ve buna benzer aklınıza takılabilecek pek çok soru ve cevapları için Dr. Atilla Demirbaş’ın hazırladığı şu araştırmayı okumanızı tavsiye ederim.
2015 - 2016 6. Sınıf Seçmeli Müzik Dersi Yıllık Planı ( Farklı - Alternatif )
Yorumlar
Eğer sınıfa müzik dersim yetmiyor diyorsan tabiki bu olmalı. ama enstrüman var, koro var var oğlu var. diğerlerini seçenler bu planı kullanamazlar.