Ana içeriğe atla

Makamsal Türk Müziğinde Aralıklar ve Koma Değerleri

Batı müziğinde iki sesin arası iki eşit parçaya bölünmektedir ve arada kalan ses diyez ya da bemol ifadeleriyle tanımlanır. Ancak Türk Müziğinde iki notanın arası her birine koma ismi verdiğimiz 9 eşit parçaya ayrılmaktadır. 1,4,5 ve 8 komanın özel isimleri ve harfleri(rumuz) vardır. Makamları ortaya çıkaracak olan dörtlü ve beşliler oluşturulurken bu isimler ve harflerden yararlanılır.

Ortaokul ( 5 / 6 / 7 / 8.Sınıflar ) Seçmeli Müzik Dersi Yıllık Planları

''Öğretmen arkadaşlar bilirler ki şu seçmeli dersler tam bir muamma. Dersin kendisi var evet ancak içeriği ne olacak, yıllık planını nasıl / neye ( hangi program ) göre hazırlayacağız? vb bir sürü soru ve sorunlarla karşı karşıyayız. Şuradaki yönetmelik dersin genel mantığı hakkında fikir verecektir sanırım. 

    • (…)öğrencileri girişimcilik ve üretkenliğe yöneltecek çevrenin ihtiyaç ve özelliklerine uygun yeni seçmeli dersler (…)
   • (…) Seçmeli dersler, öğrencilerin hedefledikleri ve yöneldikleri alanda gelişmelerine veya ilgi ve istekleri doğrultusunda çeşitli programlarda ilerlemelerine, kişisel yeteneklerini geliştirmelerine imkân sağlayan derslerdir. (…)

Herkesin her okuduğundan farklı anlamlar çıkarması gibi bir duruma da davetiye çıkaran bu ‘genel’ ifadeleri detaylandırmak, gerekçelendirmek bakanlık ve bürokratlarının işi değil midir? Onların işi değilse kimi sorumlu olarak atayacağız. Yok onların işiyse ( ki öyle görünüyor ) sorumluluk alanlarını ( bilerek ya da bilmeyerek ) müdahil olmayarak sorunlu bir alana dönüştürmüş olmuyorlar mıdır?

Neyse bırakayım şu kelime oyunlarını da sadede geleyim iyisi mi… Zaten görünen o ki kendimiz çalıp kendimiz oynuyoruz !

Ben de ( belki haddimi aşarak ) çalışkan arkadaşım Harun Barış’ın hazırladığı müzik dersi yıllık planlarında ufak değişiklikler yaparak seçmeli müzik dersi planları hazırladım. Tabii ki kendisinden bunun için izin de aldım. 

Planları hazırlayıp revize ederken onun bu konudaki fikirlerini de aldım. Pek de farklı düşünmüyormuşuz zaten...

Seçmeli dersler olsa olsa ‘normal – zorunlu ’ derslerde işlediğimiz konuları biraz daha geliştirmek / detaylandırmak / derinleştirmek için bir fırsat / seçenek olabilir ancak. Dolayısıyla bu derslerde işleyeceğimiz konuları / müfredatı değiştirmeye gerek de yok. Zaten değiştirmek, yeni konular eklemek biraz da sıkıntılı bir durum. ‘’Efendim! Ben istedim, o konuyu anlatıp, öğreteceğim’’ diye savunabileceğimiz bir lükse sahip miyiz sizce?
İyi bir eğitim öğretim yılı diliyor ve sizi şu güzelim sorularla başbaşa bırakıyorum.

Sizce:
• Seçmeli dersler öğrencilerin yeteneklerini ortaya çıkarmakta işe yarıyor mudur ?
• Seçmeli dersler yeterince verimli yürütülüyor mudur?
• Seçmeli dersler öğrencilerin akademik hayatı için gerekli zemini sağlamakta mıdır?
• Öğrenciler seçmeli derslerle ilgili kaynaklara kolaylıkla ulaşabilmekte midir? Peki ya öğretmenler ?
• Seçmeli dersler öğrencilerin meslek seçimine katkıda bulunmakta mıdır?
• Seçmeli dersler öğrencilerin bireysel farklılıklarını desteklemektedir midir?
• Seçmeli dersler öğrencilerin zihinsel, duyuşsal gelişimlerini desteklemektedir midir?
• Seçmeli dersler öğrencilerin öz disiplin anlayışlarını geliştirmelerine katkı sağlamakta ve öz güvenlerini artırmaktadır diyebilir miyiz?
• Seçmeli dersler öğrencilerin ilgilendikleri bir alanda uzmanlaşmalarını sağlar diyebilir miyiz?
Bu ve buna benzer aklınıza takılabilecek pek çok soru ve cevapları için Dr. Atilla Demirbaş’ın hazırladığı şu araştırmayı okumanızı tavsiye ederim.



Yorumlar

PolatoniK dedi ki…
iyide hacı bunlar müzik yıllık planları.
Eğer sınıfa müzik dersim yetmiyor diyorsan tabiki bu olmalı. ama enstrüman var, koro var var oğlu var. diğerlerini seçenler bu planı kullanamazlar.

Bu blogdaki popüler yayınlar

Türkiye'deki - Ülkemizdeki Başlıca Müzik Türleri

TÜRKİYE’DEKİ BAŞLICA MÜZİK TÜRLERİ  Halk müziği : Türkiye'nin çeşitli yörelerinde farklı ağızlar ve formlarda söylenen yöresel etnik müziklerin tümüdür. Yapısal olarak folklorun bir parçasıdır. Anadoluhalk müziği, sözlü halk müziği ve sözsüz halk müziği olmak üzere ikiye ayrılır. Sözlü halk müziğine genel olarak türkü adı verilir. Sözsüz halk müziği ise düzenli yöresel çalgı ezgileridir. Türk halk müziği formları : Halk türkülerinin ölçülü olanına kırık hava, ölçüsüz olanına uzun hava denir. Kırık Hava : Ritmik karakterleri ve ölçüleri belirgin olan ezgilerdir. Düzenli bir ritim özelliği göstermekle birlikte geleneksel söyleyiş kalıplarına bağlı olarak icra edilen bir formdur. Uzun Hava : Geleneksel Türk halk müziğinde genel olarak serbest ritmli (usulsüz) olarak söylenen ezgi türüdür.  Başlıca formları, bozlak , gurbet havası, hoyrat , divan, yol havası, Arguvan ağzı, Çamşıhı ağzı, maya , barak ağzı ve müstezattır. Başlıca çalgılar : Bağlama ( Saz ), Kaval , Kemençe ...

Masal ( DağLar Ardında bir Orman Varmış ) Nota EşLik Melodika&Blok Flüt

Dağlar ardında bir orman varmış ( 2 ) Orda bütün hayvanlar mutlu yaşarmış ( 2 ) Bir insan gelmiş çok da zalimmiş ( 2 ) Vurmuş bir bir onları kesmiş ormanı ( 2 ) Yağmur yağmamış güneş açmamış. ( 2 ) O zalimin sonunu gören olmamış ( 2 ) --------------------- Söz-Müzik: Salih AYDOĞAN EşLik: Y. BİŞGEN

Ortaokul Müzik Dersi Notları Hakkında / Kaç Not Vereceğiz?

EKLEME :  26 Temmuz 2014   Ölçme Değerlendirme Yönetmeliği ' nde yapılan değişikliğe göre en az ( ikisi   sınav  --e-okulda   sınav bölümüne yazılacak-- biri ders içi etkinlik ) 3 not girilecek . Performans görevi kaldırıldı ya hani... artık en az 4 not verme zorunluluğu yok anlayacağınız. a) Haftalık ders saati üç ve üçten az olan derslerde iki, üçten fazla olan derslerde ise üç sınav yapılır. Sınavların zamanı, en az bir hafta önceden öğrencilere duyurulur. Bir sınıfta/şubede bir günde yapılacak sınav sayısı 8 inci sınıfta üçü, diğer sınıflarda ikiyi geçemez. Sınavların süresi bir ders saatini aşamaz. Zümrelerde iki sınav bir ders ve etkinliklere katılım notu verilecektir diye karar almak gerekir (sınavlardan birisi yazılı yapılacaksa bu da belirtilmelidir) Hangi ölçeği kullanacağımıza da kendimiz karar verip zümreye yazıyoruz. Sınavlardan birisini isterseniz yazılı yapabilirsiniz ama ben ikisini de uygulama şeklinde yapıyorum ve değerlendirme ölçeği ha...