Ana içeriğe atla

Müzikte Aralıklar ( interval ) - teorik -

  🎓 GENEL HEDEF Amaç: Aralıkların isimlendirme sistemini anlamak Yarım ve tam seslerle ilişkisini kavramak Nota ismine göre aralık hesaplamayı öğrenmek Piyano/gitar üzerinde teorik örneklerle pekiştirmek 🟢 AŞAMA 1: BASİT (Giriş Seviyesi) 🎯 Öğretim Hedefleri: Aralık nedir? Tam ses, yarım ses nedir? 2’li, 3’lü gibi aralık isimlerini tanıma 🔍 Konular: Aralık Tanımı Aralık: İki nota arasındaki yükseklik farkı Aralıklar nicelik (2’li, 3’lü) ve nitelik (majör, minör vs.) içerir Tam Ses – Yarım Ses Piyano klavyesiyle göster: C – D = tam ses, E – F = yarım ses Gitarla: Aynı telde ardışık perde = yarım ses Tam (Perfect) Aralıklar P1 (Birlik), P4, P5, P8 (Oktav) Tanımları ve örnekleri (C – G = P5) Aralık Nasıl Sayılır? Harf sayma: C → G = C(1) D(2) E(3) F(4) G(5) = 5’li 📚 Egzersiz Önerileri: “C ile E arası kaçlıdır?” “C’den 5’li olan nota nedir?” Piyano/Gitar şemalarıyla gösterimler 🟡 AŞAMA 2: ORTA...

Klasik & akustik gitar sağ ve sol el için parmak egzersizleri

Parmak Egzersizleri 

🔰 1.Başlangıç Egzersizi (Sol el 1-2-3-4, Sağ el i-m)

Amaç: Sol el parmak bağımsızlığı, sağ el p-m veya i-m alterasyonu.

TAB:

e|-------------------------1-2-3-4-|

B|-----------------1-2-3-4--------|

G|---------1-2-3-4----------------|

D|-1-2-3-4------------------------|

A|-------------------------------|

E|-------------------------------|

🖐 Sol El: 1 (işaret), 2 (orta), 3 (yüzük), 4 (serçe)

🖐 Sağ El: i-m-i-m (gösterecek şekilde sırayla)

 

 

 

🎯 2. Dönüşlü Egzersiz (4-3-2-1 / 1-2-3-4)

Amaç: Parmak kontrolü ve dönüş pratiği.

TAB:

e|-------------------------4-3-2-1-|

B|-----------------4-3-2-1--------|

G|---------4-3-2-1----------------|

D|-4-3-2-1------------------------|

A|-------------------------------|

E|-------------------------------|

 

 

🎯3. Mini Örüntü Egzersizi (1234 & shifting-değişken-)

Amaç: Pozisyon değişimiyle parmak koordinasyonu.

TAB:

e|-----------------------------------|

B|-----------------------------------|

G|-----------------------------------|

D|-1-2-3-4---2-3-4-5---3-4-5-6--------|

A|-----------------------------------|

E|-----------------------------------|

🔁 Fret 12'ye kadar çık, sonra geri dön (7-6-5-4, ...).


 

🎼  4. Örgü Egzersizi (Sol el çapraz yürüyüş)

Amaç: Parmaklar arasında esneklik ve çapraz koordinasyon.

TAB:

e|------------------1-3-------------|

B|------------2-4------------------|

G|------------------1-3-------------|

D|------------2-4------------------|

A|----------------------------------|

E|----------------------------------|

 

 

💡  5. Sağ El Arpej Egzersizi (P-i-m-a-m-i)

Amaç: Sağ el arpej pratiği, klasik gitar için temel.

TAB:

e|--------0-----------0-----------0-|

B|------1---1-------1---1-------1---|

G|----0-------0---0-------0---0-----|

D|----------------------------------|

A|--2-----------2-----------2-------|

E|----------------------------------|

(Bm arpeji örneği, ama başka akorlarla da deneyebilirsiniz.)

🖐 Sağ El: P - i - m - a - m - i

 

 

🔥 6. Koordinasyon Egzersizi (Spider)

Amaç: Sol el ve sağ el tam koordinasyon – “örümcek” egzersizi

TAB:

e|------------------------------------------------|

B|------------------------------------------------|

G|------------------------------------------------|

D|------------------------------------------------|

A|------------------------------------------------|

E|-1---2---3---4---2---3---4---5------------------|

Parmaklar: 1-2-3-4 → sonra 2-3-4-5 (serçe parmağın üstüne çık)

 

 

🎵 7. Klasik Arpej (Guiliani No.1 Stili – C Majör)

Amaç: Sağ el arpej koordinasyonu

TAB:

e|--------0--------0--------0--------0--|

B|------1--------1--------1--------1----|

G|----0--------0--------0--------0------|

D|--------------------------------------|

A|--3--------3--------3--------3--------|

E|--------------------------------------|

Sağ el: i-m alterasyonu

 


8. Kombinasyon Egzersizi

Amaç: Sağ ve sol el senkronizasyonu, çapraz pozisyon geçişi.

TAB:

e|-------------------------------------------------|

B|-------------------------------------------------|

G|-----------------------------5-6-7-8-------------|

D|----------------5-6-7-8--------------------------|

A|----5-6-7-8--------------------------------------|

E|-------------------------------------------------|

Sağ el: i-m-i-m sırayla

Sol el: 1-2-3-4 numaralı parmaklar

 


 🎸9.  ZOR SEVİYE

String Skipping-atlama- & Stretching -esneme-  (Tel atlamalı, aralıklı)

e|------------------5--8--|

B|------------------------|

G|-------------5--8------|

D|------------------------|

A|------5--8-------------|

E|--5--8------------------|

🎯 Her pozisyonda serçe parmakla stretch yaparak 3 perdelik esneme geliştir.



10. Karmaşık Arpej & Cross String Picking

Gelişmiş sağ el kontrolü için

e|----------0-------------0----------|
B|------1-------1-----1-------1------|
G|----2---2---2---2-2---2---2---2----|
D|--2-------------------------------|
A|----------------------------------|
E|----------------------------------|
    p   i   m   a   m   i   m   a
🎯 Bu egzersizler pima parmakları ile sağ el koordinasyonu, fret kontrolü ve pozisyon esnekliği geliştirir.



11. İspanyol Staccato Trill Egzersizi

(1-2 parmak trill tekniği - hızlı parmak hareketleri)

e|-------------------------|
B|--5h6p5h6p5h6p5----------|  x4
G|-------------------------|

🎯 5. perdede işaret parmağını sabit tut, 2. parmakla hızlı hammer-on ( bir notayı seçip, ikinci bir notayı elde etmek için aynı tele ikinci parmağınızla çekiç vurmanızdır - ikinci kez pena çekmeden!) ve pull-off ( hammer on'un geriye doğru yapılması.) yap.




12. İspanyol “Rasgueado” Hazırlık Egzersizi

Sağ elin tırnakla hızlı vuruş tekniğine hazırlık için

- El boşken, ellerini dizine vurarak şu sıralama ile çalış:
  ➤ a (yüzük) → m (orta) → i (işaret) → p (baş parmak içe)

🎯 Her parmak vuruşunda tüm telleri hedefle.



13. Rasgueado Egzersizi (Gerçek Uygulama)
e|-----0-----0-----0-----0-----|
B|-----1-----1-----1-----1-----|
G|-----0-----0-----0-----0-----|
D|-----2-----2-----2-----2-----|
A|-----3-----3-----3-----3-----|
E|-----------------------------|
    a  m  i  p  a  m  i  p  ...
🎯 Hızla çalınan Am akoru üzerinden uygulanır.



14. Tremolo (p-a-m-i) Egzersizi – "Recuerdos de la Alhambra" tarzı
e|----------0--------0--------0--------0--|
B|-------0--------0--------0--------0-----|
G|----------------------------------------|
D|----------------------------------------|
A|--0--------0--------0--------0----------|
E|----------------------------------------|
    p a m i  p a m i  p a m i  p a m i
🎯 Bu egzersiz sağ elin kontrolünü ve dengeyi geliştirir. Çok yavaş ve sabit metronomla başlanmalı.



15. Picado Egzersizi (Flamenko Hızlı Melodi Tekniği)
e|--5-7-8--7-8-10--8-10-12--|
B|--------------------------|
G|--------------------------|

🎯 Sağ el i ve m parmaklarını "rest stroke (apoyando)" ile kullan.



16. Alzapúa Hazırlık (Baş Parmak Riff Tekniği)
A|--3-----3-----3-----3--|
E|--3--3-----3-----3-----|
    p  p  p  p  p  p

🎯 Flamenkoda baş parmakla aşağı-yukarı riff yapmak için kullanılır.


Öneriler:

·        Her egzersizi metronomla yavaşça çalış, hız değil temizlik hedef olmalı.

·        Sağ el için apoyando (dayamalı) ve tirando (çekmeli) tekniklerini ayrı ayrı dene.

·        Egzersizleri günde 15-20 dakika çalışmak, parmak gelişimi için yeterlidir.

·        Sol elde gereksiz kasılmaları önle, bileği olabildiğince düz ve rahat tut.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Türkiye'deki - Ülkemizdeki Başlıca Müzik Türleri

TÜRKİYE’DEKİ BAŞLICA MÜZİK TÜRLERİ  Halk müziği : Türkiye'nin çeşitli yörelerinde farklı ağızlar ve formlarda söylenen yöresel etnik müziklerin tümüdür. Yapısal olarak folklorun bir parçasıdır. Anadoluhalk müziği, sözlü halk müziği ve sözsüz halk müziği olmak üzere ikiye ayrılır. Sözlü halk müziğine genel olarak türkü adı verilir. Sözsüz halk müziği ise düzenli yöresel çalgı ezgileridir. Türk halk müziği formları : Halk türkülerinin ölçülü olanına kırık hava, ölçüsüz olanına uzun hava denir. Kırık Hava : Ritmik karakterleri ve ölçüleri belirgin olan ezgilerdir. Düzenli bir ritim özelliği göstermekle birlikte geleneksel söyleyiş kalıplarına bağlı olarak icra edilen bir formdur. Uzun Hava : Geleneksel Türk halk müziğinde genel olarak serbest ritmli (usulsüz) olarak söylenen ezgi türüdür.  Başlıca formları, bozlak , gurbet havası, hoyrat , divan, yol havası, Arguvan ağzı, Çamşıhı ağzı, maya , barak ağzı ve müstezattır. Başlıca çalgılar : Bağlama ( Saz ), Kaval , Kemençe ...

Ortaokul Müzik Dersi Notları Hakkında / Kaç Not Vereceğiz?

EKLEME :  26 Temmuz 2014   Ölçme Değerlendirme Yönetmeliği ' nde yapılan değişikliğe göre en az ( ikisi   sınav  --e-okulda   sınav bölümüne yazılacak-- biri ders içi etkinlik ) 3 not girilecek . Performans görevi kaldırıldı ya hani... artık en az 4 not verme zorunluluğu yok anlayacağınız. a) Haftalık ders saati üç ve üçten az olan derslerde iki, üçten fazla olan derslerde ise üç sınav yapılır. Sınavların zamanı, en az bir hafta önceden öğrencilere duyurulur. Bir sınıfta/şubede bir günde yapılacak sınav sayısı 8 inci sınıfta üçü, diğer sınıflarda ikiyi geçemez. Sınavların süresi bir ders saatini aşamaz. Zümrelerde iki sınav bir ders ve etkinliklere katılım notu verilecektir diye karar almak gerekir (sınavlardan birisi yazılı yapılacaksa bu da belirtilmelidir) Hangi ölçeği kullanacağımıza da kendimiz karar verip zümreye yazıyoruz. Sınavlardan birisini isterseniz yazılı yapabilirsiniz ama ben ikisini de uygulama şeklinde yapıyorum ve değerlendirme ölçeği ha...

Masal ( DağLar Ardında bir Orman Varmış ) Nota EşLik Melodika&Blok Flüt

Dağlar ardında bir orman varmış ( 2 ) Orda bütün hayvanlar mutlu yaşarmış ( 2 ) Bir insan gelmiş çok da zalimmiş ( 2 ) Vurmuş bir bir onları kesmiş ormanı ( 2 ) Yağmur yağmamış güneş açmamış. ( 2 ) O zalimin sonunu gören olmamış ( 2 ) --------------------- Söz-Müzik: Salih AYDOĞAN EşLik: Y. BİŞGEN