🎓 GENEL HEDEF Amaç: Aralıkların isimlendirme sistemini anlamak Yarım ve tam seslerle ilişkisini kavramak Nota ismine göre aralık hesaplamayı öğrenmek Piyano/gitar üzerinde teorik örneklerle pekiştirmek 🟢 AŞAMA 1: BASİT (Giriş Seviyesi) 🎯 Öğretim Hedefleri: Aralık nedir? Tam ses, yarım ses nedir? 2’li, 3’lü gibi aralık isimlerini tanıma 🔍 Konular: Aralık Tanımı Aralık: İki nota arasındaki yükseklik farkı Aralıklar nicelik (2’li, 3’lü) ve nitelik (majör, minör vs.) içerir Tam Ses – Yarım Ses Piyano klavyesiyle göster: C – D = tam ses, E – F = yarım ses Gitarla: Aynı telde ardışık perde = yarım ses Tam (Perfect) Aralıklar P1 (Birlik), P4, P5, P8 (Oktav) Tanımları ve örnekleri (C – G = P5) Aralık Nasıl Sayılır? Harf sayma: C → G = C(1) D(2) E(3) F(4) G(5) = 5’li 📚 Egzersiz Önerileri: “C ile E arası kaçlıdır?” “C’den 5’li olan nota nedir?” Piyano/Gitar şemalarıyla gösterimler 🟡 AŞAMA 2: ORTA...
Frederic Chopin Prelude in E minor Op. 28 No.4
Bu
eser Chopin’in sağlığının hiç de iyi olmadığı zamanlarda ve buna rağmen (ya da
bunun etkisiyle) en güzel eserlerini yazdığı döneme rastlar.
''Nefesin kesilmesi'' adını vermiş ve cenazesinde bu eserinin çalınmasını vasiyet etmiştir.
''Nefesin kesilmesi'' adını vermiş ve cenazesinde bu eserinin çalınmasını vasiyet etmiştir.
Özellikle Chopin ve Liszt gibi romantik çağın, kompleksli bir yarış içinde, son
derece, hatta kendilerinden başka kimsenin çalamayacağı eserler besteleme
çabası içinde oldukları düşünülür.
Bunun
tam anlamıyla böyle olduğunu söylemek çok da doğru olmaz.
O
güne kadar bestelenmemiş teknik zorluklar içeren eserleri elbette çok
sayıdadır.
Hatta
bunları seslendirebilmek için yeni teknikler bulmuş, Liszt'de görüldüğü gibi,
bu da yetmeyince parmak aralarını kesmek gibi akıl dışı bir hırsa kapılmış
olabilirler.
Fakat
aşağıdaki eserde görüldüğü gibi Chopin’in en önemli bulduğu ve güzel olarak
(vasiyeti olarak çalınmasını arzu edecek kadar) kabul ettiği bu eser, ‘’teknik
olarak’’, birkaç yıl piyano dersi alan bir öğrencinin dahi çalabileceği kadar
kolaydır.
Ancak
yorumu, ölmek üzere olan bir insanın verdiği son nefesinin huzurlu ifadesinin
güçlüğünü taşır.
Bu
da onun piyano ile ilgili yapılabilecek her şeyi bitirip, tekrar en başa
dönerek, gerçek güçlüğün ışık hızıyla hareket eden parmaklarda değil, erişimi
çok daha zor bir, alçakgönüllüğün, kalbin derinliklerinde olduğunun bilinçli
etkisinin sihri içindeki ruh halini ortaya koymuştur.
Performed by Francois-Rene Duchable
Sol elde, kendini tekrarlayan bir ritim içindeki beklenmedik akorların, sanki
bir çocuk şarkısı kadar basit, tek sesli sağ el melodisinin, kolay uyumunun
gerçek derinliklerine ulaşmak, son nefesin, bir daha anlatılamayacak finalinin
sırrını taşır.
Daima teknoloji çok hızlı ilerliyor diyoruz.
Daima teknoloji çok hızlı ilerliyor diyoruz.
Biraz daha erken kendini
gösterseydi de, Chopin’in, bizzat kendisinin de yorumunu dinleyebilseydik ne iyi
olurdu! ;(
Lemi Uğuz
Performed by Erkan Oğur
Yorumlar