Ana içeriğe atla

Makamsal Türk Müziğinde Aralıklar ve Koma Değerleri

Batı müziğinde iki sesin arası iki eşit parçaya bölünmektedir ve arada kalan ses diyez ya da bemol ifadeleriyle tanımlanır. Ancak Türk Müziğinde iki notanın arası her birine koma ismi verdiğimiz 9 eşit parçaya ayrılmaktadır. 1,4,5 ve 8 komanın özel isimleri ve harfleri(rumuz) vardır. Makamları ortaya çıkaracak olan dörtlü ve beşliler oluşturulurken bu isimler ve harflerden yararlanılır.

dünya’dan ninniLer…

Ninni

Annenin çocuğunu uyutmak için kendine özgü bir ezgiyle söylediği şiirlerdir. Belli bir kafiye ölçüsü olmadığı gibi, çoğu zaman dizeler arasında tam bir ölçü birliği de görülmez. Hatta ninnilerin dörtlükler halinde olmayanları da vardır

Çocuğun uyumasının sağlanması ya da ağlamasının durması için, sade bir dille ve hece ölçüsüne göre ezgili olarak söylenen ezgili şiirlerdir.Söyleyeni belli olmayan bu ürünler dörtlüklerden ve nakarat bölümlerinden oluşur. Özel bir beste ile söylenir. Bu sözler annenin o andaki ruh durumunu yansıtır. Ninniler genellikle mani türünde bir dörtlükten meydana gelen bir çeşit türküdür. Ninni, Divanü Lügati’t Türk'de "balubalu" diye adlandırılır. Öteki Türk boylarında değişik isimler verilmiştir. ( kaynak )

Eğitsel temel - Ninniler ve dil gelişimi

Araştırmalar ninnilerin çocuğu uyutmaktan fazla bir görevinin olduğunu göstermektedir. Ninniler, çocukların büyümesine ve gelişmesine katkıda bulunmanın yanı sıra çocuk ve anne arasında sevgi bağlarını da kuvvetlendirmektedir. Çocuğun gelişiminde çevrenin en etkili olduğu dönem zekanın da en hızlı geliştiği dört yaş öncesidir. Bu anlamda ninniler çocuğa müzik sevgisini aşılamanın yanı sıra ilerideki dil gelişiminin temellerini oluşturmaktadır (Howle, 1989).

Dil gelişimi doğum ile başlar. İlk üç yıl boyunca çocuklar beyinlerinde ana öğrenme yollarını oluştururlar (Bloom, 1964). Bu noktada, beyin görme, ses, tat alma, dokunma, koku, ve duyma yolu ile öğrenmeye son derece açıktır (Dryden & Vos 1997). Daha sonra yetişkin hayatında, kişinin öğrendiği her şey bu ilk yıllarda edinilen bilgilerin üzerine kurulmaktadır ki dili oluşturan ses de bu bilgilerin içindedir (Kotulak, 1996). Eğer yetişkinler çocuklar ile şarkı söyler ve konuşurlar ise, çocuklar dilin seslerini ve ritimlerini ayırt etme becerilerini de geliştirirler. Çocuklar dilin nasıl yapılandığını anlamaya başlarlar ki bu da anadillerini konuşmanın ilk basamağını oluşturmaktadır.

Çocuk gelişiminin ilk yılları özellikle önemlidir ve son zamanlarda yapılan araştırmalara göre, çocukların hızlı beyin gelişimlerine bağlı olarak daha hızlı ve daha kolay öğrendiği bir dizi zaman aralıkları veya “pencereler” vardır. Bu zaman dilimlerinin sonunda çocuğun aynı şeyleri öğrenmesi çok zorlaşır hatta bazen imkansız hale gelir (Wolfe 1998). Çocukların ikinci bir dili öğrenmeleri ise en hızlı doğumdan itibaren altı yaşına kadar gerçekleşmektedir.

“Öğrenme pencereleri” üzerine bilgilerin çoğu oldukça yenidir ve hala tartışılmaktadır. Ancak, kesin olan şudur ki zengin bir dil ve duygu çevresinin çocuğun hızlı beyin gelişimine çok büyük katkısı vardır. Ninniler bu iki etkeni birleştirerek çocuğa duygusal anlamda güvenli ve sıcak bir ortam sağlar. Diğer yandan, ninniler aynı zamanda da anadilin ritim ve seslerini, veya başka bir kültürün diline de girişi sağlamaktadır.

Kaynaklar
Bloom, B.S. (1964). Stability and Change in Human Characteristics. New York: Wiley.
Dryden, G. & Vos, J. (1997). The Learning Revolution. Auckland, NZ: The Learning Web.
Howle, M.J. 1989. Twinkle, Twinkle Little Star: It's More Than Just A Nursery Song. Children Today, July-August.
Kotulak, R. (1996). Inside the Brain. Andrews and McMeel.
Wolfe, P., and R. Brandt. 1998. What do we know from brain research? Educational Leadership 56(3): 8-13.

aLıntı

 

 

 

 

 

 

 

Johannes Brahms – LuLLaby

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Türkiye'deki - Ülkemizdeki Başlıca Müzik Türleri

TÜRKİYE’DEKİ BAŞLICA MÜZİK TÜRLERİ  Halk müziği : Türkiye'nin çeşitli yörelerinde farklı ağızlar ve formlarda söylenen yöresel etnik müziklerin tümüdür. Yapısal olarak folklorun bir parçasıdır. Anadoluhalk müziği, sözlü halk müziği ve sözsüz halk müziği olmak üzere ikiye ayrılır. Sözlü halk müziğine genel olarak türkü adı verilir. Sözsüz halk müziği ise düzenli yöresel çalgı ezgileridir. Türk halk müziği formları : Halk türkülerinin ölçülü olanına kırık hava, ölçüsüz olanına uzun hava denir. Kırık Hava : Ritmik karakterleri ve ölçüleri belirgin olan ezgilerdir. Düzenli bir ritim özelliği göstermekle birlikte geleneksel söyleyiş kalıplarına bağlı olarak icra edilen bir formdur. Uzun Hava : Geleneksel Türk halk müziğinde genel olarak serbest ritmli (usulsüz) olarak söylenen ezgi türüdür.  Başlıca formları, bozlak , gurbet havası, hoyrat , divan, yol havası, Arguvan ağzı, Çamşıhı ağzı, maya , barak ağzı ve müstezattır. Başlıca çalgılar : Bağlama ( Saz ), Kaval , Kemençe , Zur

Ortaokul Müzik Dersi Notları Hakkında / Kaç Not Vereceğiz?

EKLEME :  26 Temmuz 2014   Ölçme Değerlendirme Yönetmeliği ' nde yapılan değişikliğe göre en az ( ikisi   sınav  --e-okulda   sınav bölümüne yazılacak-- biri ders içi etkinlik ) 3 not girilecek . Performans görevi kaldırıldı ya hani... artık en az 4 not verme zorunluluğu yok anlayacağınız. a) Haftalık ders saati üç ve üçten az olan derslerde iki, üçten fazla olan derslerde ise üç sınav yapılır. Sınavların zamanı, en az bir hafta önceden öğrencilere duyurulur. Bir sınıfta/şubede bir günde yapılacak sınav sayısı 8 inci sınıfta üçü, diğer sınıflarda ikiyi geçemez. Sınavların süresi bir ders saatini aşamaz. Zümrelerde iki sınav bir ders ve etkinliklere katılım notu verilecektir diye karar almak gerekir (sınavlardan birisi yazılı yapılacaksa bu da belirtilmelidir) Hangi ölçeği kullanacağımıza da kendimiz karar verip zümreye yazıyoruz. Sınavlardan birisini isterseniz yazılı yapabilirsiniz ama ben ikisini de uygulama şeklinde yapıyorum ve değerlendirme ölçeği hazırlıyorum. Lisele

Biz Atatürk GençLeriyiz ( Söz + Nota + aLtyapı-eşLik )

Yıllar önce hazırladığım bu altyapı/eşliği nedense kendi bloğumda yayınlamamışım. Geç olsun güç olmasın. BİZ ATATÜRK GENÇLERİYİZ ( Muammer Sun ) Hoyra rira rira hey (2) Rira hoyrari (2) Rira hoyra hoyra hey Güneş bizimle doğar Yağmur bizimle yağar Bizimle coşar deniz Ateş bizimle yanar Biz Atatürk gençleriyiz Hoyra rira rira hey Sesimiz onun sesi Hoyra rira rira hey Bizimle yükselecek Hoyra rira rira hey Atatürk Türkiyesi Rira hoyra hoyra hey Sevgimizle bilgimizle Ulusumuzun hizmetindeyiz Aklımızla coşkumuzla Atamızın izindeyiz Hoyra rira rira hey (2) Rira hoyrari (2) Rira hoyra hoyra hey Fidan bizimle büyür Çiçek bizimle bizimle açar Bizimle sürer hayat Ulus bizimle yaşar Biz Atatürk gençleriyiz Hoyra rira rira hey Sesimiz onun sesi Hoyra rira rira hey Bizimle yükselecek Hoyra rira rira hey Atatürk Türkiyesi Rira hoyra hoyra hey Sevgimizle bilgimizle Ulusumuzun hizmetindeyiz A