Ana içeriğe atla

Makamsal Türk Müziğinde Aralıklar ve Koma Değerleri

Batı müziğinde iki sesin arası iki eşit parçaya bölünmektedir ve arada kalan ses diyez ya da bemol ifadeleriyle tanımlanır. Ancak Türk Müziğinde iki notanın arası her birine koma ismi verdiğimiz 9 eşit parçaya ayrılmaktadır. 1,4,5 ve 8 komanın özel isimleri ve harfleri(rumuz) vardır. Makamları ortaya çıkaracak olan dörtlü ve beşliler oluşturulurken bu isimler ve harflerden yararlanılır.

Prof. CEMALETTİN GÖBELEZ

1948 yılında Uşak'ta doğdum. Ankara Gazi Eğitim Enstitüsü Müzik bölümüne girdim. İspanyol Hükümeti'nin kültür bursunu kazanarak İspanya'nın Barselona kentindeki Yüksek Müzik Konservatuarın'da üç yıl keman-keman oda müziği ve orkestra eğitimi gördüm. 1969 yılında İspanya'nın Santiago de Compostela kentinde düzenlenen uluslararası kursa katılarak keman ve oda müziği diploması aldım. Barselona'daki "Estela Senfoni Orkestrası"nda Mozart'ın La Major keman konçertosunu solist olarak yorumladım. 1971 yılında M.E.B. tarafından Istanbul Eğitim Enstitüsü Müzik Bölümüne Keman öğretmeni olarak atandım. Bu kurumda bölüm başkanlığı, orkestra şefliği görevlerinde, TRT Çocuk ve Gençlik Müziği Özel Danışma Kurulu Üyeliği, Eurovizyon Seçici Kurulu Üyeliği ve M.Ü.Atatürk Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Bölümü Çalgı Eğitimi Ana Sanat Dalı Başkanlığı görevinde bulundum. 1986 yılında İspanya'daki Uluslararası Keman Kursuna ikinci kez katıldım. Çok sayıda konser konferans ve televizyon programları vb. etkinliklerde bulundum.
1987-88 yılında doçentlik ve 1999 yılında Profesörlük ünvanı aldım. Eserlerim "Çalgılar Dünasında Keman" kitabı, bir çok halk müziği orkestrasyon düzenlemeleri, "Keman için repertuar" kitapları, " Çalgılar Bilimi " adlı basıma hazır bir kitabım var. Halen M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi bölümünde öğretim üyesi olarak görevimi sürdürmekteyim.

Kaç yaşında ve nasıl keman çalmaya başladınız ?
13 yaşında mandolin ile başladım. Arkadaşım keman dersi alıyordu onun dersinin olduğu günün akşamı biraraya gelirdik, öğrendiklerini bana da gösterip öğretirdi ama ciddi anlamda 14 yaşımda keman çalmaya geçtim. Okulumuza keman öğretmeni gelmişti, Mehmet KUTLUK ile keman çalışmalarına başladım.

Müziğin sizin için ifadesi nedir ? 
Müzik benim yaşam biçimim. Elime kemanımı aldığım zaman "Bu beni ifade eden tek şey" diyorum. Ancak yaşam öyle değil. Gerçekten ulaşılması gereken yerlere şartlardan dolayı varamayınca insan, yaşam telaşı içinde kayboluyor. Biz depremlerin; ekonomik, siyasi, fiziki depremlerin ülkesindeyiz bunlardan dolayı hak edilen esas başarıya varmak çok zorlaşıyor. Herkes varolmak istiyor ama bunun için harcananlara bakmalı ve harcananların da değerli olduğunu unutmamalı. Avrupa'dan konservatuardan gelince ben sadece müzik içindim. Ancak Türkiye' de müzik sadece benim için değildi, bunu paylaşmalıydım. Keman öğretmeliydim, müzik bilgimi paylaşmalıydım. Senfoni orkestrası üyeliğini kazandığım halde bu düşüncem daha ağır bastı. Bu kararımla ülkeme daha yararlı oldum çünkü gerçekten ülkemin eğitimle kalkınacağını, Atatürk'ün yolunda ilerleyerek bir yerlere varılabileceğini düşünüyorum.

Öğrencilik zamanlarınızda çalışmalarınızı nasıl yapardınız? Yararını çokça gördüğünüz özel yöntemleriniz var mı?
Öğrenciyken çok ve düzenli çalışırdım. Hâlâ da öyle. Bende tatil kavramı yoktur, beynimde sürekli çalışmam gereken yeni şeyler oluyor. Zaman çok çabuk geçiyor ama yapmam gereken çok ama çok iş var. Öğrencilik dönemimde, İspanya'ya gitmeden önceki o zaman sadece müziğe odaklanmıştım, kafamda sadece notalar vardı. Bir yıl içinde tenefüs zamanlarının ne kadar olduğunu toplamıştım ve bütün bu süreyi etüd için kullanmıştım. İspanya'dayken de aynı uygulamayı yaptım. Özel yol olarak, Leopold AUER'in dediği ilkeyi uygulamayı çok isterim çünkü O, "Kemanı önce yavaş çalışınız. Daha sonra daha yavaş çalışınız. En sonunda en yavaş çalışınız." demiş. "Peki ne zaman hızlı çalacağız?" diye sormuşlar. "Konserde!" demiş.

Bestelerinizi yaparken nelerden etkileniyorsunuz?
İnsanların beyninde çokça sözcük vardır. Nasıl şairler çekip çıkarıyorsa o uygun sözcükleri, kafayı biraz zorlamak lâzım. Bir şey bir yerlerden çeker. İlham diye bir şey yok. Zorlayıp, uğraşmak gerek

“Hep Birlikte Müzik-I" konser kitapçığı röportajlarından

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Türkiye'deki - Ülkemizdeki Başlıca Müzik Türleri

TÜRKİYE’DEKİ BAŞLICA MÜZİK TÜRLERİ  Halk müziği : Türkiye'nin çeşitli yörelerinde farklı ağızlar ve formlarda söylenen yöresel etnik müziklerin tümüdür. Yapısal olarak folklorun bir parçasıdır. Anadoluhalk müziği, sözlü halk müziği ve sözsüz halk müziği olmak üzere ikiye ayrılır. Sözlü halk müziğine genel olarak türkü adı verilir. Sözsüz halk müziği ise düzenli yöresel çalgı ezgileridir. Türk halk müziği formları : Halk türkülerinin ölçülü olanına kırık hava, ölçüsüz olanına uzun hava denir. Kırık Hava : Ritmik karakterleri ve ölçüleri belirgin olan ezgilerdir. Düzenli bir ritim özelliği göstermekle birlikte geleneksel söyleyiş kalıplarına bağlı olarak icra edilen bir formdur. Uzun Hava : Geleneksel Türk halk müziğinde genel olarak serbest ritmli (usulsüz) olarak söylenen ezgi türüdür.  Başlıca formları, bozlak , gurbet havası, hoyrat , divan, yol havası, Arguvan ağzı, Çamşıhı ağzı, maya , barak ağzı ve müstezattır. Başlıca çalgılar : Bağlama ( Saz ), Kaval , Kemençe , Zur

Ortaokul Müzik Dersi Notları Hakkında / Kaç Not Vereceğiz?

EKLEME :  26 Temmuz 2014   Ölçme Değerlendirme Yönetmeliği ' nde yapılan değişikliğe göre en az ( ikisi   sınav  --e-okulda   sınav bölümüne yazılacak-- biri ders içi etkinlik ) 3 not girilecek . Performans görevi kaldırıldı ya hani... artık en az 4 not verme zorunluluğu yok anlayacağınız. a) Haftalık ders saati üç ve üçten az olan derslerde iki, üçten fazla olan derslerde ise üç sınav yapılır. Sınavların zamanı, en az bir hafta önceden öğrencilere duyurulur. Bir sınıfta/şubede bir günde yapılacak sınav sayısı 8 inci sınıfta üçü, diğer sınıflarda ikiyi geçemez. Sınavların süresi bir ders saatini aşamaz. Zümrelerde iki sınav bir ders ve etkinliklere katılım notu verilecektir diye karar almak gerekir (sınavlardan birisi yazılı yapılacaksa bu da belirtilmelidir) Hangi ölçeği kullanacağımıza da kendimiz karar verip zümreye yazıyoruz. Sınavlardan birisini isterseniz yazılı yapabilirsiniz ama ben ikisini de uygulama şeklinde yapıyorum ve değerlendirme ölçeği hazırlıyorum. Lisele

Biz Atatürk GençLeriyiz ( Söz + Nota + aLtyapı-eşLik )

Yıllar önce hazırladığım bu altyapı/eşliği nedense kendi bloğumda yayınlamamışım. Geç olsun güç olmasın. BİZ ATATÜRK GENÇLERİYİZ ( Muammer Sun ) Hoyra rira rira hey (2) Rira hoyrari (2) Rira hoyra hoyra hey Güneş bizimle doğar Yağmur bizimle yağar Bizimle coşar deniz Ateş bizimle yanar Biz Atatürk gençleriyiz Hoyra rira rira hey Sesimiz onun sesi Hoyra rira rira hey Bizimle yükselecek Hoyra rira rira hey Atatürk Türkiyesi Rira hoyra hoyra hey Sevgimizle bilgimizle Ulusumuzun hizmetindeyiz Aklımızla coşkumuzla Atamızın izindeyiz Hoyra rira rira hey (2) Rira hoyrari (2) Rira hoyra hoyra hey Fidan bizimle büyür Çiçek bizimle bizimle açar Bizimle sürer hayat Ulus bizimle yaşar Biz Atatürk gençleriyiz Hoyra rira rira hey Sesimiz onun sesi Hoyra rira rira hey Bizimle yükselecek Hoyra rira rira hey Atatürk Türkiyesi Rira hoyra hoyra hey Sevgimizle bilgimizle Ulusumuzun hizmetindeyiz A